زنبور عسل متهم اصلی در مرگ مرموز پنگوئن‌های در معرض انقراض

گزارش کالبدشکافی اعلام کرد در بدن هیچ‌یک از این پنگوئن‌ها آثار جراحت دیده نمی‌شود

پنگوئن‌ آفریقایی از گونه‌های به‌شدت در خطر انقراض‌ است-canva

بر اساس تحقیقات مقدماتی که مسئولان دولتی و یک سازمان غیرانتفاعی انجام داده‌اند، دست‌کم ۶۳ پنگوئن در معرض انقراض ممکن است در ساحل نزدیک شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی بر اثر نیش تعداد زیادی زنبورعسل‌ مرده باشند.

در بیانیه سازمان دولتی پارک‌های ملی آفریقای جنوبی (سان‌پارکز) آمده است که لاشه این پنگوئن‌های آفریقایی بامداد جمعه در سیمسون‌تاون واقع در ۴۰ کیلومتری شهر کیپ‌تاون درون پناهگاهی مختص پنگوئن‌ها به نام بولدرز آفریکن پیدا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها حدس می‌زنند این پنگوئن‌ها بین پنجشنبه عصر و جمعه صبح مرده باشند.

مشاوران متخصص، مقام‌ها و دامپزشکان سان‌پارکز کیپ تاون و کارشناسان پنگوئن بنیاد غیرانتفاعی حفاظت از پرندگان ساحلی آفریقای جنوبی (سان‌کامب) تحقیقات در مورد علت احتمالی مرگ این پرندگان را آغاز کرده‌اند.

لاشه این پنگوئن‌ها برای بررسی بیشتر به بنیاد سان‌کامب منتقل شد و نمونه‌های زیستی برگرفته از این لاشه‌ها را برای آزمایش‌های سم‌شناسی و تشخیص بیماری به آزمایشگاه فرستادند.

سان‌کامب پس از کالبدشکافی اعلام کرد در بدن هیچ‌یک از این پنگوئن‌ها آثار جراحت دیده نمی‌شود اما در تمام لاشه‌ها چند جای نیش زنبور دیده شده است. به گفته کارشناسان، تعداد زیادی زنبور مرده نیز در محل مرگ پنگوئن‌ها پیدا شده‌اند. لاشه پنگوئن دیگری نیز با چندین جای نیش در ساحل فیش هوک پیدا شده است.

مسئولان سان‌پارکز در بیانیه‌ای اعلام کردند: «بدین ترتیب تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این پنگوئن‌ها بر اثر نیش زنبورعسل‌های ناحیه کیپ مرده‌اند.»

این مقام‌ها هنوز معلوم نکرده‌اند چرا این زنبورها پنگوئن‌ها را نیش زده‌اند.

زنبورعسل‌های منطقه کیپ که زیرشاخه گونه زنبورعسل‌‌های غربی‌اند، به همین زیست‌بوم تعلق دارند.

بر اساس اعلام موسسه ملی تنوع زیستی آفریقای جنوبی، این گونه زنبور در منابع رسمی جزو گونه‌های در خطر نیست اما مشکلات بسیاری از قبیل کاهش منابع تغذیه، وجود آفت‌ها، بیماری و افزایش مشکلات ناشی از استفاده غلط از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها حیات این گونه را در معرض خطر قرار داده است.

از دیگر سو، پنگوئن‌ آفریقایی از گونه‌های به‌شدت در خطر انقراض‌ است و نام آن در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش ثبت شده است.

الیسون کاک، زیست‌شناس دریایی سان‌پارکز، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از همه شرکای‌ خود در حفاظت زیستی تشکر می‌کنیم؛ مخصوصا از سان‌کامب و شهرداری کیپ تاون که ما را در بررسی این رویداد غیرمعمول یاری کردند. امروز دیگر پنگوئن آفریقایی مرده در محل پیدا نکردیم و همچنان  اوضاع را پایش خواهیم کرد.»

مسئولان بررسی عامل مرگ این پنگوئن‌ها افزودند که برای یافتن سایر سموم و بیماری‌ها، نمونه‌ها همچنان در حال آزمایش‌اند تا سایر علل احتمالی این رخداد مشخص شود.

© The Independent

بیشتر از علوم