امن‌ترین شهرهای جهان معرفی شدند

در این فهرست نامی از شهرهای ایران دیده نمی‌شود

پایتخت دانمارک از رتبه هشتم مشترک در سال ۲۰۱۹ به بالای لیست رسید-CANVA

 بیش از یک سال و نیم است که مردم جهان کمتر از هر زمان دیگری در تاریخ معاصر، سفر کرده‌اند. در زمانی که کم‌کم با بالا رفتن آمار واکسیناسیون، کشورها یکی‌یکی درهایشان را به‌روی مسافرین خارجی باز می‌کنند، فهرست امن‌ترین شهرهای جهان هم منتشر شده است.

ایمنی از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران هنگام تصمیم‌گیری در مورد مقصدشان بوده است.

اما جهان در سال‌های اخیر به دلیل همه‌گیری جهانی کرونا، زیرورو شده است و تصور دقیق چیزی که باعث می‌شود جایی «امن» باشد هم به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است.

تغییر در نگاه ما به امنیت ممکن است به توضیح تغییرات در بالای جدول «شهرهای ایمن» که واحد اطلاعات اکونومیست (SCI)، با مقایسه ۶۰ مقصد بین‌المللی درزمینهٔ امنیت دیجیتال، امنیت بهداشتی، زیرساخت‌ها، امنیت شخصی و همچنین امنیت محیطی، طبقه‌بندی کرده است، کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که شهرهای آسیایی مانند توکیو، سنگاپور و اوزاکا به طور پیوسته سالها نقاط برتر را اشغال کرده بودند، کپنهاگ برای اولین بار با کسب ۸۲٫۴ امتیاز از ۱۰۰ در گزارش سالانه، امن ترین شهر جهان لقب گرفته است.

واحد اطلاعات «اکونومیست» با کمک شرکت تحلیل اطلاعات NEC، فهرست شهرهای ایمن ۲۰۲۱ را منتشر کرده است که ۶۰ منطقه شهری را پوشش می‌دهد. در چهارمین ویرایش، این شاخص شامل ۷۶ شاخص فرعی است که تحت ۵ حوزه گروه بندی شده‌اند. در تهیه این گزارش شاخص‌های فراوانی از جمله دسترسی افراد به اینترنت، پزشک، طول عمر متوسط افراد، احتمال وقوع بلایای طبیعی، آلودگی هوا، توسعه هوشمند، مدارس و خدمات شهری بررسی شده است.

پایتخت دانمارک از رتبه هشتم مشترک در سال ۲۰۱۹ به بالای لیست رسید تا حد زیادی به لطف معرفی بخش امنیت محیطی که برای ارتقای نام این شهر در کنار امنیت شخصی، امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شد.

اگر چه رتبه اول این فهرست به یک شهر اروپایی و رتبه دوم به تورنتو در کانادا رسید اما سه شهر سنگاپور (رتبه ۳)، توکیو (رتبه ۵)، هنگ‌کنگ (رتبه ۸) از آسیا و سه شهر سیدنی (رتبه ۴) ولینگتون (رتبه ۷) و ملبورن (رتبه ۹) از اقیانوسیه در بالای فهرست هستند. هر چند نسبت به سال قبل افت کردند. مخصوصاً توکیو که بعد از چند سال صدرنشینی، امسال پنجم شد.

درحالی‌که در این فهرست نامی از شهرهای ایران دیده نمی‌شود اما در منطقه خاورمیانه، ابوظبی در امارات متحده عربی با بهترین رتبه، سی و یکمین شهر امن جهان است. رتبه ۳۵ به دبی رسیده است که سخت تلاش می‌کند عنوان امن‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص دهد و برنامه‌های ویژه‌ای هم برای رسیدن به این عنوان در نظر گرفته است.

استانبول در ترکیه دو پله پایین‌تر از دبی و یک پله بالاتر از مسکو مقام ۳۷ را دارد. ریاض، باکو، کویت، قاهره و کراچی هم در فهرست ۶۰ مقصد امن جهان طبقه‌بندی شده‌اند.

همه‌گیری کرونا، تأثیر خود را از زوایای مختلف بر این فهرست گذاشته است. نیما عسگری، مدیر رصدخانه سامانه‌ها و سیاست‌های بهداشت آسیا و اقیانوسیه، درباره موضوع «تاب‌آوری شهری» به سی‌ان‌ان گفته است قبلاً این شاخص بر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله متمرکز بوده است تا بحران‌های بهداشتی، «احتمالاً به این دلیل که مردم هرگز تصور نمی‌کردند که سیستم بهداشتی در نتیجه یک بیماری مسری از بین خواهد رفت.»

در همین حال، ناکا کوندو، یکی از تهیه‌کنندگان گزارش، خاطرنشان می‌کند که امنیت دیجیتال اکنون به‌عنوان یک اولویت بزرگ‌تر تبدیل شده است «کار و تجارت بیشتر به صورت آنلاین حرکت کرده است» و شاخص‌ها با توجه به این امر باید تعدیل شود.

کوندو می‌گوید: «کسانی که مسئول ایمنی زیرساخت‌ها هستند باید خود را با تغییرات چشمگیر در الگوهای سفر و جایی که ساکنان از خدمات عمومی استفاده می‌کنند وفق دهند. مراجعی که مسئولیت امنیت شخصی را بر عهده دارند باید به تغییر بزرگ الگوی جرم و جنایت منجر شوند.»

این گزارش همچنین اذعان می‌کند که بیماری همه‌گیر «یک نقطه عطف بالقوه در هر ستون ایمنی شهری» را ایجاد کرده است و این فرصت را برای شهرها ایجاد می‌کند که «خطرات بلندمدت در راه دستیابی به شهرهای امن، پایدار و قابل زندگی و همچنین فرصت‌هایی را برای آن‌ها ارزیابی کنند. »

داشتن درک جامع‌تری از ایمنی شهری به شهروندان این امید را می‌دهد که آن‌ها تنها از امنیت بیشتری برخوردار نیستند، بلکه امکانات پایدارتر و زندگی لذت‌بخش‌تری را در آن محل تجربه خواهند کرد.

بیشتر از سفر