تفکیک جنسیتی در ایران به آمبولانس رسید

یکی از اعضای ارشد طالبان نیز از جداسازی بیمارستان‌های زنان و مردان خبر داده است

طرح تفکیک جنسیتی در آمبولانس‌ها سابقه‌ای سه‌ساله دارد - خبربانو

رئیس فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از راه‌اندازی آمبولانس‌های ویژه زنان خبر داد. به گفته غفور راستین، آمبولانس‌های ویژه بانوان در استان‌های اصلی و با حضور تکنسین‌های زن راه‌اندازی می‌شوند. مسئولان وزارت بهداشت در حالی برای راه‌اندازی آمبولانس‌های ویژه زنان خیز برداشته‌اند که به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی مرکز فوریت‌های پزشکی کشور، در ایران برای هر ۵۰ هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد؛ در حالی‌ که اصولا باید برای هر ۱۲ هزار نفر یک آمبولانس وجود داشته باشد.

طرح تفکیک جنسیتی در آمبولانس‌ها سابقه‌ای سه‌ساله دارد. بهار سال ۱۳۹۷ بود که عکسی از یک آمبولانس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که روی آن نوشته شده بود: «افتتاح اولین آمبولانس‌ ویژه بانوان در اورژانس تهران» اما پس‌ از اینکه این عکس در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، هرگونه تفکیک جنسیتی در اورژانس را تکذیب کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «اورژانس کشور چنین چیزی را در دستور کار خود ندارد.» او همچنین مدعی شد که آمبولانس بانوان صرفا به‌منظور ارائه «خدمات بهتر» به زنان راه‌اندازی شده است و هدف دیگری ندارد.

با وجود ادعای این مقام مرکز فوریت‌های پزشکی کشور درباره «خدمات بهتر» به زنان با آمبولانس‌های ویژه، اجرای این طرح حکایت از آن داشت که وزارت بهداشت تفکیک جنسیتی در مراکز درمانی را از راه‌اندازی آمبولانس‌های ویژه زنان آغاز کرده است. طرحی که به نظر می‌رسد به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن ناکام‌ ماند و حالا بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است. آن‌ هم در شرایطی که مرکز فوریت‌های پزشکی کشور با کمبود نیرو و آمبولانس مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجتبی خالدی، روز شنبه ۲۷ شهریور، در یک برنامه رادیویی گفت: «در ایران برای هر ۵۰ هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد، در حالی‌ که باید برای هر ۱۲ هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم.» همچنین به گفته او، در حال حاضر ۲۰ هزار نیروی کاردان و کارشناس فوریت‌های پزشکی در سازمان اورژانس، خدمات ارائه می‌دهند اما حداقل به ۳۰ هزار نیرو نیاز است.

کمتر از ۴۸ ساعت پس از اعلام این خبر، غفور راستین، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، در یک نشست خبری اعلام کرد: «در آینده نزدیک، آمبولانس‌های ویژه بانوان در استان‌های اصلی و قطب‌های کشور مجهز و با حضور تکنسین‌های زن راه‌اندازی می‌شوند.»

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از این اقدام را یکی از «سیاست‌های مدیریت حوادث» و فوریت‌های پزشکی کشور برشمرد و گفت: «جذب نیروهای تکنسین از بانوان در دستور کار است تا آمبولانس‌های ویژه زنان در استان‌های اصلی و بزرگ کشور ایجاد شوند.»

مرکز فوریت‌های پزشکی در حالی طرح تفکیک جنسیتی را در دستور کار خود قرار داده است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در بسیاری مواقع از لحظه تماس با اورژانس تا رسیدن آمبولانس، بیش از یک ساعت زمان صرف می‌شود و در این مدت، زمان طلایی نجات بیمار از دست می‌رود.

مقام‌های ایران مدعی‌اند که طرح‌های تفکیک جنسیتی در وسایل حمل‌ونقل عمومی، مراکز ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز درمانی و دیگر مکان‌های عمومی در پاسخ به مطالبات زنان و برای «آسایش» آنان انجام می‌شود.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، پیش‌تر مدعی شده بود که جداسازی مراکز درمانی اختصاصی زنان از مطالبات جامعه است و این پدیده از چند دهه پیش در کل دنیا شکل گرفته است.

خبر تفکیک جنسیتی در مراکز فوریت‌های پزشکی در ایران در حالی اعلام شد که چند روز قبل وحید الله هاشمی، از اعضای ارشد طالبان، از جدا شدن بیمارستان‌های زنان و مردان در افغانستان خبر داده بود.