تزریق سینوفارم بزرگسالان به کودکان در آستانه بازگشایی مدارس

یک مقام وزارت بهداشت: «نیازی نیست برای کودکان سراغ واکسن خاصی برویم»

«بنابر مطالعات صورت گرفته واکسن سینوفارم برای کودکان هم تزریق می‌شود» - خبرگزاری فارس

سامانه واکسیناسیون برای دانش‌آموزان از روز یکشنبه ۲۸ شهریور باز شده است. بر اساس اعلام بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در مرحله اول دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال می‌توانند واکسن دریافت کنند و در مرحله بعد نیز کودکان هفت تا ۱۲ ساله واکسینه می‌شوند. به گفته وزیر بهداشت، بازگشایی حضوری مدارس مشروط بر این است که دانش‌آموزان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند.

در پی اعلام خبر واکسیناسیون دانش‌آموزان، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش نیز از بازگشایی مدارس از اوایل یا اواسط آبان خبر داد. محمد محسن‌بیگی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «با هماهنگی صورت گرفته مقرر شد واکسیناسیون از مقاطع سنی بالاتر یعنی از پایه دوازدهم آغاز شود و به تدریج به سایر مقاطع تحصیلی تسری یابد.» به گفته او دانش آموزان استثنایی در اولویت اول خواهند بود.

این مقام آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش از واکسیناسیون دانش‌آموزان، «زمینه خوبی» برای بازگشایی مدارس فراهم می‌شود، گفت: «واکسیناسیون عمومی به ویژه در این دو گروه از حجم نگرانی خانواده‌ها برای حضور فرزندشان در مدرسه می‌کاهد.»

با وجود ادعاهای مسئولان، نگرانی خانواده‌ها درباره سلامت فرزندانشان همچنان ادامه دارد؛ به خصوص اینکه تردیدها درباره اثربخشی واکسن چینی سینوفارم روزبه‌روز بیشتر می‌شود. با این حال به گفته بهرام عین‌اللهی، «بنابر مطالعات صورت گرفته» واکسن سینوفارم برای کودکان هم تزریق می‌شود.

انتخاب واکسن سینوفارم برای گروه سنی زیر ۱۸ سال در حالی است که سازمان بهداشت جهانی تزریق این واکسن را برای کودکان تایید نکرده است. این واکسن حتی در لیست واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا هم نیست. با این حال وزارت بهداشت قصد دارد کودکان زیر ۱۸ سال را با سینوفارم واکسینه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی درباره جزئیات مطالعات انجام شده هیچ توضیحی نداده است اما روزنامه همشهری روز شنبه، ۲۷ شهریور، در گزارشی اعلام کرد که «داده‌های مقدماتی» در موسسه فراورده‌های زیستی پکن وابسته به شرکت سینوفارم نشان داده است که واکسن چینی سینوفارم برای کودکان سه تا ۱۷ ساله بی‌خطر است.

انتخاب واکسن سینوفارم برای کودکان در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا، یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا یا جانسون‌اندجانسون به کودکان تزریق می‌شود؛ اما در ایران به دلیل فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی، ورود این واکسن‌های معتبر میسر نیست.

پاسخ وزارت بهداشت به خانواده‌هایی که نگران عوارض واکسن سینوفارم در فرزندشان‌اند، نیز این است که نگران نباشند! این واکسن عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند. حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، به خبرگزاری ایسنا گفت: «انجمن‌های حمایت از کودکان در بسیاری از کشورهای جهان توصیه کرده‌اند که واکسن ضدکرونا به نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله تزریق شود.» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا به نوع واکسنی که در دیگر کشورها به کودکان تزریق می‌شود اشاره‌ای نکرده و فقط گفته است: «والدین برای تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نگرانی نداشته باشند. واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند و شاید در تعداد کمی از افراد این گروه سنی به‌صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند.»

با وجود تاکید کشورهای دنیا بر اهمیت نوع واکسنی که به کودکان تزریق می‌شود، جماعتی گفته است: «به‌ طور کلی هر واکسنی که سازمان غذا و داروی کشور تایید کند می‌تواند برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده شود و نیازی نیست به سراغ واکسن خاصی برویم.»