آزادی فوری نازنین زاغری؛ خواسته وزیر خارجه بریتانیا در دیدار با امیرعبداللهیان

لیز تراس در دیدار با وزیر امور خارجه ایران بر اهمیت پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای تاکید می‌کند

لیز تراس، وزیر خارجه جدید بریتانیا-BEN STANSALL / AFP

لیز تراس، وزیر امور خارجه جدید بریتانیا در دیدار با حسین امیرعبدالهیان همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، آزادی فوری نازنین زاغری را خواستار خواهد شد. این نخستین دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیا با اتهام براندازی نرم، اتهامی که هیچگاه نپذیرفته، روز پنجشنبه دو هزارمین روز زندان در ایران را سپری خواهد کرد. کارزار آزادی نازنین زاغری خواستار تحریم ۱۰ نفر از مسئولان «گروگانگیری» او شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا حاکی از آن است که موضوع آزادی او در کانون رایزنی‌های تراس با امیرعبداللهیان قرار خواهد داشت.

این بیانیه حاکی از آن است که تراس مساله هسته‌ای و عدم پایبندی ایران به تعهداتش را نییز مطرح خواهد کرد. براساس این بیانیه ادامه تعهدشکنی‌های ایران روند احیای روابط بر مبنای منافع دو کشور را مسدود می‌کند.

تراس در این بیانیه تاکید کرده که خواستار آزادی فوری همه شهروندان بریتانیایی و همکاری برای بازسازی روابط از هم گسیخته خواهد شد.

نازنین زاغری با وجود اینکه هیچگاه اتهام جاسوسی را نپذیرفت، دوره محکومیت پنج ساله را سپری کرده اما اخیرا حکم دیگری به اتهام تبلیغ علیه نظام برای یک سال زندان دریافت کرده است.

منابع آگاه به گاردین گفتند توافق آزادی دست‌کم سه شهروند بریتانیایی که در آن چند کشور مشارکت داشتند در اوایل سال جاری میلادی بر سر شراط آزادی برخی زندانیان آمریکایی محقق نشده است. براساس این گزارش این توافق شامل انتقال ۴۰۰ میلیون پوند از طریق بانک سوئیس به ایران در ارتباط با قرارداد تانک‌های چیفتن بوده است.

پیش از این نیز موضوع مبادله نازنین زاغری با بدهی بریتانیا بابت این تانک‌ها از سوی تهران مطرح شده بود. قراردادی که در زمان محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران منعقد شده بود.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نازنین زاغری در مقابل دریافت پول از بریتانیا گروگان گرفته شده است.

اتهامی که تهران آن را رد کرده اما در عین حال بارها به روشنی اعلام کرده بر اساس شرایطی آماده مبادله زندانیان با دیگر کشورها است.

علاوه بر موضوع نازنین زاغری، مساله هسته‌ای نیز از موضوعات مورد توجه تراس در دیدار با امیرعبداللهیان خواهد بود. در بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا آمده که این کشور از برجام حمایت می‌کند و به آن متعهد است. با این حال روشن نیست سرنوشت مذاکرات احیای برجام پس از تغییرات در تیم مذاکرات هسته‌ای ایران چگونه پیش خواهد رفت.

به گفته تراس، هر روز که ایران در بازگشت به مذاکرات تعلل می‌کند، فضای کمتری برای دیپلماسی باقی می‌ماند.