بعد از رعیت نامیدن بریتانیا، بوریس جانسون از فرانسه ستایش کرد

مکرون در اقدامی غیرعادی بین متحدانی چنین نزدیک به یکدیگر، سفرای خود را از واشنگتن و کنبرا فرا خواند

بوریس جانسون در تلاش برای رفع اختلاف‌ها از عشق «ریشه‌کن نشدنی» خود به فرانسه سخن گفت - Leon Neal / AFP

پس از واکنش خشمگینانه پاریس به اعلام پیمان همکاری دفاعی جدید میان بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا، بوریس جانسون در تلاش برای رفع اختلاف‌ها از عشق «خدشه‌ناپذیر» خود به فرانسه سخن گفت و این کشور را ستایش کرد.

پیشکش کردن شاخه زیتون نخست‌وزیر (بریتانیا) به فرانسه بعد از آن اتفاق افتاد که یکی از وزرای ارشد کابینه امانوئل مکرون، بریتانیا را «رعیت» واشنگتن نامید.

اعلام شراکت زیردریایی هسته‌ای آکوس، به دلیل منجر شدن به لغو معامله ۵۶ میلیارد یورویی با استرالیا برای خرید ۱۲ زیردریایی برقی-گازوئیلی فرانسوی، خشم فرانسه را برانگیخته است.

ژان-ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه، این پیمان را که - تقریبا بدون اطلاع قبلی اعلام شد - با مثال «خنجری از پشت» محکوم کرد.

مکرون در اقدامی غیرعادی بین متحدانی اینهمه نزدیک به یکدیگر، در برخوردی تلافی‌جویانه، سُفرای خود را از واشنگتن و کانبرا فرا خواند. اما کلمنت بون، وزیر اروپای فرانسه، در اظهاراتی تحقیرآمیز گفت، به انجام اقدامی مشابه در قبال بریتانیا (فراخواندن سفیر) نیازی نبود؛ چون پاریس این کشور را به عنوان شریکی بسیار خرده‌پا در اتحاد جدید در نظر می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بون به شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ گفت: «دوستان بریتانیایی ما توضیح دادند اتحادیه اروپا را ترک می‌کنند تا «بریتانیایی جهانی» بسازند. همانطور که مشهود است این ایده صرفا بازگشت به دامان آمریکا و پذیرش شکلی از خدمت‌گذاری است. به نظر می‌رسد بریتانیای جهانی بیش از آنکه به همکاری با متحدان مختلف بپردازد، به دنبال این است که شریک خرده‌پای ایالات متحده شود.»

وقتی از آقای جانسون درباره توصیف‌های وزیر فرانسه درباره جایگاه جدید بریتانیا در دنیا سوال کردند، او سعی کرد اوضاع آشفته را آرام کند.

او به خبرنگارانی که در سفر به سازمان ملل در نیویورک همراه اویند، گفت: «ما خیلی خیلی به روابط خود با فرانسه افتخار می‌کنیم و این رابطه اهمیت زیادی برای کشور ما دارد. ما رابطه‌ای بسیار دوستانه داریم؛ یک «entente cordiale» [به فرانسوی: صمیمیتی دیرین]، این رابطه یک قرن یا بیشتر سابقه دارد و قطعا برای ما حیاتی است.»

آقای جانسون گفت که بریتانیا «پا به پای» فرانسه، در ماموریت ناتو در کشورهای بالتیک و همچنین در ماموریت‌های جاری در مالی (کشوری در غرب آفریقا) و آزمایش‌های مشترک تسلیحات هسته‌ای همکاری می‌کند.

او گفت: «سربازان بریتانیایی و سربازان فرانسوی در کنار یکدیگر حضور دارند. هیچ دو ارتش دیگری وجود ندارد که با پیوستن به هم این قدر شایسته و کارامد باشند و بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند. این مسئله‌ای است که پیشینه بسیار بسیار عمیقی دارد. عشق ما به فرانسه و احترام ما به این کشور خدشه‌ناپذیر نیست.»

© The Independent