ارتباط «بحران دی‌اکسید کربن» با گوشت، آبجو و نوشیدنی‌های گازدار چیست؟

«اگر دی‌اکسید کربن لازم را نداشته باشیم، در بسته‌بندی با مسئله کاهش تاریخ انقضای محصولات روبرو خواهیم شد»

Pixabay

گوشت، آبجو و نوشیدنی‌های گازدار ممکن است به دلیل افزایش قیمت بی‌سابقه گاز طبیعی با کمبود عرضه مواجه شوند.

قیمت عمده فروشی گاز طبیعی تا حدی به دلیل تقاضای بیشتر در پی بهبود اوضاع اقتصادی سرتاسر جهان بعد از همه‌گیری ادامه‌دار کووید‌، سر به فلک کشیده است

قیمت بالای گاز همچنین به دلیل کاهش جریان گاز از نروژ و روسیه به بریتانیا و همچنین مشکلات فنی در برخی از سایت‌های گاز است.

این مسئله به موادغذایی چه ربطی دارد؟

از دی‌اکسید کربن برای بیهوش کردن حیوانات قبل از ذبح استفاده می‌شود. این گاز در فرایند فراوری و ذخیره گوشت هم کاربرد دارد.

از دی‌اکسید کربن برای تولید آبجو و نوشابه‌های گازدار هم استفاده می‌شود.

این گاز از محصولات جانبی تولید کود است.

دو کارخانه تولید کود در شهرهای تیساید و چشایر به دلیل کمبود عرضه گاز طبیعی در عرصه جهانی که برای تولیدات آن‌ها ضروری است، از هفته جاری تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورند.

زنجیره این اتفاقات بر عرضه گوشت و نوشیدنی‌های گازدار نیز به طور غیرمستقیم تاثیر گذاشته است.

صنایع چه می‌گویند؟

تولیدکنندگان گوشت از دولت خواسته‌اند وارد عمل شود تا از زنجیره عرضه موادغذایی حفاظت کند و از تولیدکنندگان دی‌اکسید کربن بخواهد اقدام‌های خود را هماهنگ کنند تا اختلال‌ها به حداقل رسد.

روز شنبه، ۱۸ سپتامبر، نیک آلن، مدیرعامل اتحادیه فراوری‌کنندگان گوشت بریتانیا وضعیت جاری را «بی‌شک بحرانی» توصیف کرد و روز جمعه با وزارت محیط‌ زیست، غذا و امور روستایی جلساتی اضطراری داشت.

او گفت که نبود دی‌اکسید کربن به مشکلات جاری این صنعت از جمله کمبود راننده کامیون و کارگران کشتارگاه می‌افزاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به برنامه «تودِی» رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «اگر ما دی‌اکسید کربن لازم را نداشته باشیم، در بخش بسته‌بندی مسئله کاهش تاریخ انقضای محصولات را خواهیم داشت؛ آن هم در زمانی که واقعا با مشکلات حمل‌و‌نقل دست و پنجه نرم می‌کنیم. این واقعا شوک بزرگی بود و خیلی سریع اتفاق افتاد.»

او ادامه داد: «به نظرم تمام افراد شاغل در صنعت ما شاکی شده‌اند که چگونه این کارخانه‌های تولید کود می‌توانند بدون هیچ هشداری تعطیل کنند و ناگهان به سادگی تولید چیزی به این مهمی برای نظام عرضه موادغذایی را متوقف کنند. ما واقعا نیاز داریم دولت وارد عمل شود و کاری کند.»

آقای آلن به بخش خبری بی‌بی‌سی گفت که باید از «بحران دی‌اکسید کربن» ۲۰۱۸ درس می‌گرفتیم.

آیا فقط گوشت و نوشیدنی‌های گازدار تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

بنا بر اعلام اتحادیه تولیدکنندگان خیار، میوه‌ها و سبزیجات نیز تحت تاثیر کمبود دی‌اکسید کربن قرار خواهند گرفت چون برای تقویت گیاهان، این گاز در گلخانه‌ها پمپ می‌شود.

صنایع غیرمرتبط با موادغذایی چه؟

انتظار می‌رود نظام بهداشتی و درمانی نیز تحت تاثیر کمبود عرضه دی‌اکسید کربن قرار بگیرد چون از این گاز در عمل‌های جراحی هم استفاده می‌شود.

گرچه دولت به این مورد اشاره نکرده است، از دی‌اکسید کربن در صنایع تولیدی و همچنین سردخانه‌ها هم استفاده می‌شود.

آیا کسی برای این کمبود کاری انجام می‌دهد؟

سخنگوی دولت گفت: «ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم و مرتب با سازمان‌ها و صنایع تولید مواد غذایی و کشاورزی در تماسیم تا به آن‌ها کمک کنیم وضعیت جاری را مدیریت کنند.»

یکی از منابع دولتی به بی‌بی‌سی گفت که عرضه دی‌اکسید کربن برای نیروگاه‌های هسته‌ای و بیمارستان‌ها در اولویت قرار خواهد گرفت.

مقام‌ها همچنین واردات محصولاتی مانند کود را که ممکن است با کمبود عرضه مواجه شوند، در دست بررسی دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان