داروی جدید نویدبخش درمان سرطان روده

سرطان روده چهارمین عامل رایج مرگ‌ومیر در بریتانیا و دومین سرطان کشنده در جهان است

بر اساس یافته‌های این تحقیق آداوسرتیب می‌تواند باعث بهبود بیماران دچار سایر انواع سرطان روده هم شود - Pexels

محققان روش تازه‌ای پیدا کرده‌اند که می‌تواند سرطان علاج‌ناپذیر روده را درمان کند.

گویا این روش درمان می‌تواند در آزمایش‌های بالینی از سرعت رشد مجدد غده‌ها در برخی افراد بکاهد.

محققان ۴۴ بیمار را که این دارو با نام آداوسرتیب را مصرف کرده بودند با ۲۵ بیمار که آن را مصرف نکرده بودند مقایسه کردند.

بنا به یافته‌های محققان این دارو به طور میانگین حدود دو ماه رشد غده را به تاخیر می‌اندازد و اثرات جانبی نسبتا کمی دارد.

این دارو که به صورت قرص مصرف می‌شود روی ۳۱ بیمار دارای غده‌های راست‌روده‌ای سمت‌چپ شکم بیشترین اثر را داشت و در کل میزان بقا را افزایش داد یعنی عمر بیماران افزایش یافت.

دکتر جنی سلیگمن، استاد دانشگاه لیدز و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «یافته‌ها بسیار دل‌گرم‌کننده‌اند. زیرگروه بیمارانی که این دارو را مصرف کردند یک‌سوم کل بیماران دچار سرطان روده‌اند. سایر بیماران تحت درمان‌های مختص غده‌های‌شان قرار گرفتند اما این گروه در حال حاضر گزینه‌های درمانی بسیار محدودی دارند.»

زیرگروهی که این دارو را مصرف کردند دارای غده‌هایی با دو نوع جهش رایج «آر.ای.اس» و «تی‌پی‌۵۳» بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکرد این دارو جلوگیری از ایجاد پروتئین‌های بسیار مضر است و بنا به فرض محققان این جهش‌ها باعث افزایش حساسیت غده‌ها به آن می‌شود.

نکته بسیار مهم این است که بر اساس یافته‌های این تحقیق آداوسرتیب می‌تواند باعث بهبود بیماران دچار سایر انواع سرطان روده هم شود و در کنار سایر روش‌های استاندارد در دیگر درمان‌ها به کار رود.

محققان بعد از این موفقیت آشکار گفته‌اند که یافته‌های‌شان برای بیماران نویدبخش است اما برای رعایت احتیاط معتقدند که آزمایش‌های بزرگ‌تری لازم است تا بتوان مشخص کرد این دارو در مقایسه با درمان‌های استاندارد میزان بقا را افزایش می‌دهد یا خیر.

لوییس براون، استاد ارشد واحد آزمایش‌های بالینی یونیورسیتی کالج لندن و یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «نتایج شاخه آداوسرتیب این آزمایش اهمیت بالقوه‌ای دارد و افق امیدبخشی برای بیماران این گروه دارد.»

یافته‌های این تحقیق برگرفته از آزمایش بزرگی مبتنی بر همکاری در بریتانیا است که فوکوس۴ نام دارد و هدف آن تحقیق در مورد بهترین روش‌های کمک به افرادی است که دچار سرطان علاج‌ناپذیر روده‌اند و کمی هم شیمی‌درمانی انجام داده‌اند.

سرطان روده چهارمین عامل رایج مرگ‌ومیر در بریتانیا و دومین سرطان کشنده در جهان است. بنا به تشخیص پزشکان سالانه حدود ۴۲ هزار نفر در بریتانیا  دچار این سرطان می‌شوند.

© The Independent