بازداشت دو زندانی باقی‌مانده از شش فلسطینی فراری از زندان اسرائیل

حدود دو هفته پیش شش شبه‌نظامی زندانی فلسطینی با حفر تونلی از زندان جلبوع در شمال اسرائیل فرار کردند

تجمع فلسطینی‌ها در شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن برای حمایت از زندانیان فراری زندان جلبوع اسرائیل- ABBAS MOMANI / AFP

اسرائیل از بازداشت دو نفر دیگر از زندانی‌های فلسطینی فراری از زندان امنیتی جلبوع خبر داد. حدود دو هفته پیش شش شبه‌نظامی زندانی فلسطینی با حفر تونلی از زندان جلبوع در شمال اسرائیل فرار کردند و حالا با دستگیری این دو نفر باقی‌مانده، هر شش زندانی فراری بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس اسرائیل، این دو زندانی فراری که از اعضای گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای جهاد اسلامی بودند، پیش از سحرگاه روز یکشنبه، ۲۸ شهریورماه، در خانه‌ای در شهر جنین در کرانه باختری رود اردن بازداشت شدند. این دو نفر در عملیات مشترک ارتش اسرائیل و نیروهای ضدتروریسم پلیس در جنین، پس از محاصره خانه‌ای که در آن مخفی شده بودند، خود را تسلیم پلیس کردند و برای بازجویی به نیروهای امنیتی اسرائیل تحویل داده شدند.     

سخنگوی پلیس اسرائیل دو نفر بازداشت‌شده را نایف ایهم کممجی و مناضل یعقوب نفیعات معرفی کرد. به گزارش باشگاه زندانیان فلسطینی، کممجی ۳۵ساله که درحال گذراندن دوران محکومیت حبس ابد در زندان جلبوع بود، سال ۲۰۰۶ و نفیعات ۲۶ساله در سال ۲۰۱۹ دستگیر شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر گزارش‌ها همزمان با یورش نیروهای اسرائیلی به شهر فلسطینی جنین برای بازداشت این دو نفر در ساعت‌های اولیه بامداد یکشنبه، ساکنان منطقه با آن‌ها درگیر شده‌اند، اما گزارشی درمورد مجروح یا زخمی شدن افراد منتشر نشده است. ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها هنگام ورود خودروهای زرهی ارتش اسرائیل به شهر جنین، به‌سمت آن‌ها ترقه پرتاب می‌کنند.

شش فلسطینی که ۱۶ شهریور ماه با حفر تونل و ازطریق تاسیسات لوله‌کشی ساختمان از زندان به‌شدت امنیتی جلبوع اسرائیل فرار کردند، همگی به برنامه‌ریزی یا انجام حملات مرگبار علیه اسرائیلی‌ها  متهم یا محکوم شده‌ بودند. چهار تن از این زندانیان فراری فلسطینی هفته گذشته در نزدیکی شهر ناصره، بزرگ‌ترین شهر عرب‌نشین در شمال اسرائیل، بازداشت شدند. شامگاه جمعه، ۲۰ شهریورماه، پلیس اسرائیل ابتدا از بازداشت دو نفر از آن‌ها خبر داد و ساعتی بعد از آن، اعلام کرد دو نفر دیگرشان را هم دستگیر کرده است. آن‌ها نتوانسته بودند خود را به سرزمین‌های فلسطینی برسانند. 

بسیاری از فلسطینیان اعضای گروه‌های مسلح را که در زندان‌های اسرائیل به‌سر می‌برند، قهرمانانی می‌دانند که در کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و یا اورشلیم شرقی برای حقوق فلسطینی‌ها مبارزه می‌‌کنند، اما اسرائیل آن‌ها را تروریست می‌داند. فلسطینی‌ها روزهای گذشته در همبستگی و حمایت از این زندانیان فراری در کرانه باختری و اورشلیم شرقی تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و به گزارش رویترز، برگزاری تظاهراتی در این رابطه در روز یکشنبه نیز برنامه‌ریزی شده بود. 

بیشتر از جهان