سال آبی امسال بدترین سال آبی نیم قرن اخیر ایران بود

۷۷ درصد سفره‌های آب زیرزمینی ایران با خطر از بین رفتن همیشگی و تاثیرهای مخرب مواجه شده‌اند

وضعیت آبی ایران بحرانی است ولی حکومت هیچ برنامه جدی برای حل معضل محیط زیست ندارد - عکس از برنا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی بارندگی‌ها در سال جاری گفت: «سال آبی امسال بدترین شرایط در ۵۰ سال اخیر در کشور بود.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدرضا بختیاری با بیان اینکه علی‌رغم کسری ۳۸۰ میلیون مترمکعبی مخازن سد‌ها و رشد حدود ۳ درجه‌ای دمای هوا، امسال توانستیم بدون قطعی آب گذر کنیم، افزود سالانه حدود ۲.۵ درصد میزان مصرف آب در شهر تهران به دلیل رشد جمعیت افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت ذخایر آبی استان و کاهش ۱۱۰ میلیون مترمکعبی ذخیره سد ماملو نسبت به سال گذشته، اظهار داشت ما هر سال ۱۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ورودی ذخایر زیرزمینی، آب برداشت می‌کنیم و حدود ۸۵ درصد یعنی دو برابر حد مجاز از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم.

پیش‌تر، حمیدرضا جانبازان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران در رابطه با بحران خشکسالی در ایران گفته بود که در حال حاضر ۲۸۲ شهر در شرایط قرمز بی‌آبی و ۱۰۱ شهر در شرایط تنش آبی قرار دارند. این مقام وزارت نیرو همچنین تاکید کرده است: «بر اساس بررسی‌های صورت‌ گرفته حدود هفت هزار روستای بخش فلات مرکزی کشور نیز امسال با کمبود شدید آب شرب مواجه خواهند شد که باید با تانکرهای سیار آب‌رسانی شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی تعداد زیادی از صنایع کشور بدون مجوز محیط زیست در حال فعالیت هستند که ایران حدود ۸۸ درصد از منابع تجدیدپذیرش را مصرف کرده است.

پیش‌تر، مجله «نیچر» در گزارشی هشدار داد که ۷۷ درصد سفره‌های آب زیرزمینی ایران با خطر از بین رفتن همیشگی و تاثیرهای مخرب مواجه شده‌اند. افزایش شوری خاک در کل ایران همراه با افزایش میزان فرونشست زمین در دشت‌‌های کشور، از جمله این تاثیرها است.

بر اساس این گزارش، میزان تغییر حجم آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ (۱۴ سال)، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است. در همین حال، مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در فروردین ماه امسال اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ خشکسالی بسیار وخیم و شدیدی در جنوب و شرق کشور حاکم خواهد بود و به احتمال زیاد، تعداد شهرهای دارای تنش آبی در ســال کم باران ۱۴۰۰، به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر می‌رسد.