هشدار ترامپ درباره خطر طوفان «خیلی خیلی بزرگ» در ایالت فلوریدا

فرماندار ایالت فلوریدا وضعیت اضطراری اعلام کرد

JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

ساکنان فلوریدا در حال جمع‌آوری لوازم و وسایل ضروری هستند تا برای طوفان درجه چهاری  آماده باشند که پیش‌بینی شده در هنگام تعطیلات ملی این هفته به زمین بنشیند.

دونالد ترامپ گفته سفر خود به لهستان را لغو می‌کند تا اگر طوفان دوریان به ایالت فلوریدا ضربه زد، به واکنش دولت فدرال نظارت داشته باشد. فرماندار فلوریدا هم وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

رییس‌جمهور به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت: «برای من خیلی مهم است که اینجا باشم. به نظر می‌رسد این طوفان، طوفانی خیلی خیلی بزرگ خواهد بود».

این طوفان که اکنون تنها درجه یک درنظر گرفته شده، به گفته مرکز ملی طوفان، در شامگاه پنج‌شنبه با سرعتی تا ۸۵ مایل بر ساعت به سمت شمال شرقی در ۳۳۰ مایلی باهاماس در حرکت بود. پیش‌بینی شده است که این طوفان در تعطیلات ملی روز کارگر در آمریکا، در روز دوشنبه، جایی در ساحل شرقی ایالت فلوریدا ببارد و طی روز بعد به مرکز فلوریدا برسد. این مرکز می‌گوید طوفان درجه چهار می‌تواند آسیب‌هایی «فاجعه‌بار» به دنبال داشته باشد و دوریان تاثیر شدیدی بر شهرهای بزرگ این ایالات و همچنین جذابیت‌های توریستی آن خواهد داشت.

موردی که وضعیت را برای ساکنان حتی سخت‌تر می‌کند، این واقعیت است که گرچه فقط چهار روز به شروع طوفان مانده، موقعیت احتمالی آن فضای وسیعی، از فلوریدا کیز [جنوبی‌ترین نقطه فلوریدا] تا جنوب شرقی ایالت جورجیا را در بر می‌گیرد. فرماندار فلوریدا، ران دسانتیس، اول برای ۲۶ شهرستان ساحل شرقی این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده بود و بعد در روز پنجشنبه وضعیت اضطراری را به کل ایالت تسری داد.

مقامات بعضی از پروازهای تجاری را لغو و تدابیر احتیاطی لازم اطراف سکوی پرتاب سفینه‌های فضایی در ساحل این ایالت را انجام داده و آماده توزیع شن و ماسه در بین ساکنان برای استفاده از کیسه‌های شن در مقابله با طوفان و سیلاب هستند.

آقای دسانتیس طی بیانیه‌ای اظهار داشت: «تمام ساکنان، به ویژه ساکنان ساحل شرقی، باید برای وقوع احتمالی طوفان آماده باشند. با قدرت گرفتن این طوفان احتمال ورود آسیب جدی به منازل، مغازه‌ها و ساختمان‌ها وجود دارد و به همین‌خاطر تمام ساکنان فلوریدا باید هوشیار باشند. برای برنامه‌ریزی و آماده شدن برای طوفان آنقدر دست دست نکنید تا دیر شود».

دوریان بعد از گذر از جزایر کاراییب و بدون ورود هیچ آسیب شدیدی، قرار است بار اصلی بارش خود را در باهاماس و جنوب شرقی ایالات متحده به زمین بریزد و با بادهایی قوی و موج‌هایی خطرناک چهره منطقه را طی چند روز آینده تغییر دهد.

جیم مک‌نایت، مدیر شهری ساحل کاکائو در میانه ساحل شرقی فلوریدا اطمینان داده است که تمام سازه‌های شهر در برابر هرگونه خطر احتمالی ایمن شده و خطرهایی مانند داربست‌های ساختمان‌سازی از سطح زمین برچیده شده‌اند تا با وقوع طوفان جلوی باد بردن اجسام و اشیا گرفته شود.

انجلا جانسون، مدیر ۳۹ ساله یک بار و رستوران به نام «نارگیل‌ها بر ساحل» (Coconuts On The Beach) در این شهر ساحلی موج‌خیز می‌گوید: «ما نگران هستیم. اوضاع اصلا به نظر مناسب نمی‌آید. ما امروز صبح نسبت به دیشب قبل از خواب، خیلی بیشتر ترسیده‌ایم، و خبرهای جدید هم اصلا به بهبود وضعیت کمکی نمی‌کند.»

بزرگ‌ترین طوفانی که در سال‌های اخیر در این منطقه به زمین نشسته، طوفان جین در سال ۲۰۰۴ بود که در بندر سنت لوسی بارید و طوفان درجه سه اعلام شد.

برایان مک‌نولدی، محقق طوفان در دانشگاه میامی می‌گوید اگر این طوفان در فلوریدا به زمین بنشیند، با نیرویی که اکنون برایش پیش‌بینی می‌شود، می‌تواند موجب بروز مشکلات بزرگی شود. او می‌گوید: «اگر این طوفان به عنوان طوفانی درجه سه یا چهار به زمین ببارد، مشکل بزرگی خواهد بود. زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مطالبات بیمه فراوانی مطرح خواهد شد».

در سراسر ساحل شرقی فلوریدا، دولت‌های محلی مشغول توزیع کیسه‌های شن هستند و مردم به فروشگاه‌ها سرازیر شده‌اند تا به میزان کافی غذا، هیزم، و سایر لوازم اضطراری فراهم کنند. خودروسواران نیز ظروف، بطری‌ها و دبه‌های دیگر را پر از بنزین کرده‌اند. در ناحیه کیپ کاناورال چند مورد کمبود سوخت نیز گزارش شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent