طالبان فقط از دانش‌آموزان پسر و معلمان مرد خواست به مدارس بازگردند

در اعلامیه وزارت معارف طالبان، تنها از معلمان مرد خواسته شده است در کلاس‌های درس حاضر شوند و معلمان زن مدنظر قرار نگرفته‌اند

وزارت معارف طالبان روز جمعه، ۲۶ شهریور، اعلام کرد که همه مدارس خصوصی و دولتی برای دانش‌آموزان پسر از شنبه ۲۷ شهریور بازگشایی می‌شود. در این اعلامیه به مدارس دخترانه اشاره‌ای نشده است.

در اعلامیه وزارت معارف طالبان، تنها از معلمان مرد خواسته شده است در کلاس‌های درس حاضر شوند و معلمان زن مدنظر قرار نگرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش از این، مدارس به روی دانش‌آموزان کلاس اول تا ششم بازگشایی شده بود.

اوایل شهریورماه، کمیسیون تعلیم و تربیت افغانستان که در حال حاضر در کنترل طالبان است، با صدور اطلاعیه‌ای بازگشایی مدارس ابتدایی را اعلام کرد اما در آن اطلاعیه آمده بود که در مورد دوره‌های متوسطه و بالاتر بعدا تصمیم‌‌گیری خواهد شد. ضمن اینکه به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر در مقاطع متوسطه اشاره‌ای نشده بود.

در آن زمان، منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که در هرات با تعداد زیادی از خانواده‌هایی که دانش‌آموز دختر دارند تماس گرفته و گفته شده است که تا اطلاع ثانوی و ابلاغیه بعدی، فرزندانشان اجازه حضور در مدرسه نخواهند داشت.

با ابلاغیه‌ امروز، مشخص شد که طالبان قصد دارد برای تحصیل دختران بعد از کلاس ششم هم محدودیت‌هایی ایجاد کند.

با قدرت گرفتن طالبان، نگرانی‌ها درباره وضع محدودیت برای زنان افغان از جمله سلب حق آموزش و حضور آنان در فعالیت‌های اجتماعی افزایش یافته است.

در یک ماه گذشته زنان با برگزاری تجمعات اعتراضی نسبت به افزایش خشونت‌ها و ایجاد محدودیت‌ برای دختران و زنان افغان اعتراض کرده‌اند.