ایتالیا برگه عبور کرونا را برای همه کارگران و کارمندان اجباری کرد

سرپیچی از مقررات جدید مجازات‌های سنگین از جمله تعلیق از کار با محرومیت از دستمزد در پی دارد

ادامه مشاغل بدن گذرنامه واکسن در ایتالیا، بین ۶۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ یورو جریمه دارد - Andreas SOLARO / AFP

گذرنامه سبز کووید به‌زودی برای میلیون‌ها کارمند بخش‌های دولتی و خصوصی ایتالیا اجباری خواهد شد. این یکی از سختگیرانه‌ترین گام‌ها در مبارزه با کووید در جهان تلقی شده است.

بنا به فرمان دولت ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، از روز ۱۵ اکتبر ایتالیایی‌ها برای ورود به محل کار باید برگه عبور کووید نشان دهند.

این برگ عبور تاییدیه واکسیناسیون کرونا، جواب منفی آزمایش کرونا یا بهبود از ابتلا به کرونا شش ماه پیش از آن تاریخ آن است که برای کلیه کارکنان در تمام بخش‌ها الزامی است.

سرپیچی از قوانین جدید به مجازات‌های سنگین از جمله تعلیق از کار با محرومیت از دستمزد و پرداخت جریمه منجر خواهد شد؛ اما وزرای دولت پس از اعلام این قانون گفتند که این مصوبه به اخراج کارمند نخواهد انجامید.

اگر مشخص شود که مشاغل و کارکنان بدون گذرنامه به کار خود ادامه می دهند، بین ۶۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ یورو جریمه خواهند شد.

برگه عبور کرونا هفته‌ها است که در ایتالیا برای ورود به ایستگاه‌های قطار، سینماها، مراکز ورزشی و دیگر اماکن عمومی الزامی است.

هرچند در هفته جاری قوانینی مشابه در یونان و اسلوونی هم برقرار شده است، ایتالیا با اقتصاد دو تریلیون یورویی‌ خود تعداد شهروندان بیشتری را در چارچوب مقررات سختگیرانه کووید قرار می‌دهد.

این قانون ۱۴ میلیون کارگر و کارمند بخش خصوصی و ۳.۴ میلیون کارمند دولتی در سراسر این کشور را در بر می‌گیرد و هدف آن ترغیب هرچه بیشتر واکسیناسیون در کشوری است که آماج گسترده‌ترین موارد ابتلا به کووید-۱۹ بوده است.

رناتو برونتا، وزیر مدیریت عمومی ایتالیا، گفته است: «هرگز چنین (اقدامی) در اروپا اجرا نشده است... ما خود را از نظر بین‌المللی در خط مقدم می‌گذاریم.»

آقای برونتا افزود که دولت ایتالیا انتظار دارد در نتیجه این فرمان به گونه‌ای «چشمگیر» بر تعداد افراد واکسینه شده این کشور افزوده شود. او معتقد است که در ماه آینده و پیش از اجرایی شدن این قانون، تعداد بیشتری از مردم واکسن می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۶۸ درصد جمعیت ۶۰ میلیونی ایتالیا که آماج ویران‌کننده‌ترین شیوع کووید در مراحل اول آن بود، به طور کامل و ۷۴ درصد آن‌ها دست‌کم یک دوز واکسن کووید را دریافت کرده‌اند؛ اما ایتالیا جنبش ضد واکسن فعالی هم دارد که سابقه آن به پیش از همه‌گیری کرونا می‌رسد.

ایتالیا با بیش از ۱۳۰ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا، پس از بریتانیا بیشترین تعداد قربانی کووید را در اروپا دارد.

این کشور یکی از نخستین کشورهای غربی بود که با بحران کووید رو‌به‌رو شد و در نوامبر سال گذشته (۲۰۲۰) با بیش از ۴۰ هزار مورد ابتلا تنها در یک روز، مرکز همه‌گیری کرونا در اروپا شد.

دولت ایتالیا اعلام کرده است از آنجا که نمی‌خواهد بار دیگر یک قرنطینه سراسری اعمال کند، به سختگیرانه‌ترین اقدام‌ها در مبارزه با کووید متوسل شده است.

اما در هفته‌های اخیر، تظاهرات پراکنده‌ای علیه این اقدام‌های سختگیرانه برگزار شده است.

بنیاد سلامت «گیمبه» ایتالیا ضمن تاکید بر اهمیت واکسیناسیون، در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که تقریبا کلیه بیماران بستری در بیمارستان‌های این کشور اشخاص واکسینه‌نشده‌اند. 

در این گزارش آمده که برنامه واکسیناسیون تا ۹۶ درصد از موارد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ، ۹۳ درصد از نیاز به بستری شدن در بیمارستان و ۹۵ درصد از روانه شدن به بخش مراقبت‌های ویژه کاسته است. 

 دولت ایتالیا افزوده است که این اقدام‌ها با هدف احیای اقتصاد این کشور در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود تولید ناخالص ملی ایتالیا در سال جاری حدود شش درصد رشد کند.

دولت همچنین با اشاره به احتمال بروز سویه‌های جدید ویروس کرونا بر اهمیت واکسیناسیون تاکید کرده است.

گذرنامه سبز حمایت طیف بزرگی از حرکت‌های سیاسی ایتالیا را با خود دارد اما منتقدان آن در مورد از بین رفتن مداوم و تدریجی آزادی‌های مدنی در طول همه‌گیری ابراز نگرانی کرده‌اند. 

در این میان، دولت هلند نیز اعلام کرده است از روز ۲۵ سپتامبر ارائه برگه سبز عبور برای ورود به میخانه‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها، تئاترها و دیگر رویدادهای فرهنگی الزامی است اما تقریبا کلیه اقدام‌های مرتبط با حفظ فاصله اجتماعی لغو خواهد شد.

در آخرین ساعات پنجشنبه، نمایندگان مجلس هلند با اکثریت اندک مخالفت با لایحه پیشنهادی دولت برای گذرنامه سبز کرونا را رد کردند. مارک روته، نخست‌وزیر این کشور، گفت که این قانون برای جلوگیری از بروز موج دیگری از بیماری لازم است.

روته در میان بحث داغ مجلس گفت: «ما هنوز در موقعیت خطرناکی قرار داریم. انجام ندادن این کار خطراتی بزرگی در پی خواهد داشت.»

مخالفان اقدام دولت از تمام طیف‌های سیاسی الزام گذرنامه سبز کرونا را زیر سوال برده‌اند. بسیاری می‌گویند این اقدام به‌رغم وعده‌های دولت مبنی بر اینکه واکسیناسیون هرگز اجباری نخواهد شد، ترفندی برای ترغیب به واکسیناسیون است.

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان