«دستورالعمل استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا» در انتظار ابلاغ وزیر بهداشت

به گفته مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، این دستورالعمل در کنار درمان‌های موجود در طب رایج به‌کار گرفته می‌شود

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران- تصویر از وب‌سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از تدوین دستورالعمل استفاده از طب سنتی برای درمان بیماری کووید-۱۹ در کمیته علمی کشوری کرونا خبر داد و اعلام کرد که این دستورالعمل منتظر ابلاغ وزیر بهداشت است.

دکتر نفیسه حسینی یکتا، روز جمعه، ۲۶ شهریورماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، گفت که این دستورالعمل شامل بخش‌های مختلفی است، ازجمله: پیشگیری «با تکیه بر سبک زندگی» و توصیه‌های ساده برای بیماران سرپایی و همچنین بیماران بستری با شدت‌های مختلف بیماری، «با تکیه بر رژیم‌های غذایی».

به گفته او، این دستورالعمل «در کنار» درمان‌های موجود در طب رایج به‌کار گرفته می‌شود و بسیاری از موارد آن «تحت کارآزمایی‌های بالینی قرار گرفته‌اند» و به‌کارگیری آن‌ها بر علائم و طول مدت بستری بیماران در مقایسه با گروه شاهد، اثر مثبت داشته است. 

حسینی یکتا اعلام کرد پیش‌تر نیز کمیته‌ای در دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، «برپایه منابع طب سنتی و مستند بر شواهد روز درمورد بیماری کرونا» مجموعه «توصیه‌های پیشگیرانه‌ای برای بیماری کووید-۱۹» تنظیم کرده بود. به گفته او پس از تشکیل کمیته طب ایرانی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از کمیته کشوری کرونا، این توصیه‌ها با حضور «متخصصان طب رایج، داروسازان بالینی و...» بررسی و دستورالعمل نهایی تهیه شده که منتظر ابلاغ وزیر بهداشت است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، هرچند که در توضیح اولیه خود، موارد مطرح‌شده در دستورالعمل‌ طب سنتی را با تکیه بر سبک زندگی و رژیم غذایی عنوان کرده است، در ادامه ابراز امیدواری می‌کند گیاهان دارویی مورد استفاده در این حوزه نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. به گفته او، تاکنون فقط ویزیت متخصصان طب سنتی تحت پوشش بیمه بوده و سایر خدمات هیچ‌کدام تحت پوشش بیمه نیست.  

موضوع به‌کارگیری طب سنتی و اسلامی پس از شیوع گسترده کرونا در ایران، در سال ۹۸ با ادعای عباس تبریزیان، که خود را «پدر طب اسلامی» می‌نامد، مبنی‌بر موثر بودن استعمال «روغن بنفشه» در درمان یا پیشگیری از کرونا، جنجال‌برانگیز شد؛ ادعایی بدون هیچ‌گونه پشتوانه علمی درمورد دارویی سنتی که هیچ‌گونه تاثیری برای درمان کرونا ندارد. 

پس از آن گروهی از مدعیان طب اسلامی با معرفی «داروی امام کاظم»، آن را تنها راه درمان قطعی این بیماری دانستند و خواستار کنارگذاشتن دستورالعمل‌های بهداشتی و درمان‌های علمی شدند. موارد دیگری همچون سوزاندن سرگین الاغ ماده (عنبر نسارا) و نوشیدن ادرار شتر نیز برای درمان کرونا مطرح شد که هیچ‌یک مبنای علمی و واقعی نداشتند. مدعیان طب سنتی و اسلامی با تبلیغ ادعاهای غیرعلمی خود، جان بسیاری از شهروندان و حتی خود را به خطر انداختند. در مردادماه ۱۴۰۰ محمد موسوی، موسس مرکز طب اسلامی «پیک شفا» که مدعی کشف درمان قطعی کرونا با روش‌های سنتی-اسلامی شده بود، خود در اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه پزشکی، درمان‌های مربوط به طب سنتی تنها به کاهش علائم و نشانگان‌های بیماری (مانند تب یا سرفه) کمک می‌کنند، ولی خاصیت ضدویروسی برای مهار کرونا در هیچ‌یک از دستورالعمل‌های طب سنتی وجود ندارد.  

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درحالی از تدوین دستورالعمل استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا خبر داده است که جمعی از روسای انجمن‌های علمی کشور حدود یک هفته پیش، در نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر بهداشت، با طرح‌های «تشکیل سازمان‌های طب اسلامی-ایرانی» و «نظام طب مکمل جمهوری اسلامی ایران» در مجلس شورای اسلامی به‌شدت مخالفت کردند و خواستار به‌کارگیری رویکرد علمی و «طب مبتنی بر شواهد» در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سلامت مردم شدند.