رهبر مقاومت پنجشیر خواستار حمایت آمریکا شد

دولت جو بایدن گفته است که قصد ندارد در جنگ داخلی افغانستان نقشی ایفا کند

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در تلاش برای کسب حمایت مالی و نظامی در مبارزه با طالبان یک گروه لابی‌گری را در شهر واشنگتن به کار گرفته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز، به نقل از منابع خود در واشنگتن و همچنین یک نماینده جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز پنجشنبه نوشت که یکی از نمایندگان احمد مسعود در هفته جاری قراردادی را با رابرت استرایک امضا کرده است. استرایک یک لابی‌گر آمریکایی است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ با مشتریانی کار می‌کرد که دیگر گروه‌های لابیگری واشنگتن، حاضر به نمایندگی‌شان نبودند.

این قرارداد در روز چهارشنبه ۱۵ سپتامبر در وزارت دادگستری آمریکا به ثبت رسید و در آن قید شده که در ازای آن دستمزدی دریافت نمی‌شود.

برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه در واشنگتن از گروه‌های اپوزیسیون افغان حمایت می‌کنند و از عملکرد دولت بایدن در خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کرده‌اند.

دولت جو بایدن تصریح کرده که قصد ندارد در جنگ داخلی افغانستان، نقشی ایفا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابعی در واشنگتن به نیویورک‌تایمز گفتند که گروه طالبان هم در تلاش برای کسب مشروعیت و بودجه‌ بین‌المللی، به دنبال همکاری با لابی‌گرانی در میان شرکت‌های معروف پایتخت آمریکا است.

گروه شبه‌نظامی و اسلام‌گرای طالبان از جمله گروه‌هایی است که در فهرست حامیان تروریسم ایالات متحده آمریکا قرار دارد و از همین رو، روشن نیست که سازوکار لابی‌گری برای طالبان در واشنگتن چگونه خواهد بود.

«شورای صلح و رفاه دموکراتیک آمریکا و افغانستان»‌، که گروهی افغان با پشتوانه قوی مالی است، ممکن است در این راه به یکی از ابزارهای بحث و تبادل نظر برای تشکیل کابینه در تبعید، تبدیل شود.

این شورا قبل از سقوط دولت در کابل، برای جلب حمایت آمریکا از ارتش افغانستان تلاش کرد و پس از سقوط دولت در افغانستان، چند تظاهرات را علیه طالبان برنامه‌ریزی، و همچنین برای رساندن اعتراض ‌شماری از اعضای مخالف طالبان در پارلمان سابق افغانستان و منتقد به نحوه خروج دولت بایدن از آن کشور را تلاش کرده است.

علی نظری، نماینده احمد مسعود گفته است که انگیزه اصلی برای کارزار لابی‌گری جلوگیری از مشروعیت دادن ایالات متحده یا کشورهای دیگر به طالبان است.

شرکت لابی‌گری رابرت استرایک قبلا نیز در امور افغانستان فعال بوده و ماه گذشته در دوران پرآشوب قبل از خروج آمریکا، به ساماندهی پروازهای خصوصی به خارج از افغانستان کمک کرد.

هنوز هیچ کشوری در جهان دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان، مستقر در ولایت پنجشیر افغانستان، گفته است که در دفاع از همه مردم افغانستان با گروه خشونت‌گرای طالبان مبارزه می‌کند.