زن اماراتی رئیس اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت شد

خلیفه المبارک رئیس بزرگ‌ترین سازمان نظارتی زیست محیطی در منطقهٔ خلیج ‌فارس است

تحت نظارت و مدیریت رزان مبارک،  پروژه‌های حفاظتی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان  اجرایی شده‌ است - وبسایت رزان خلیفه المبارک

اعضای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) رزان خلیفه المبارک، رئیس سازمان محیط ‌زیست ابوظبی، را برای ریاست این نهاد بین‌المللی برگزیدند.

دو روز پیش از پایان نشست بین‌المللی تنوع زیستی در شهر مارسی فرانسه، رزان خلیفه المبارک به عنوان نخستین زن عرب و دومین زنی انتخاب شد که پس از ۷۳ سال از تشکیل این سازمان بین‌المللی به ریاست آن رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خلیفه المبارک در مقام ریاست سازمان محیط زیست ابوظبی، که بزرگ‌ترین سازمان نظارتی محیط زیستی در منطقهٔ خلیج ‌فارس است، دولت امارات را متقاعد کرد مساحت مناطق حفاظت‌ شده این کشور را به دو برابر افزایش دهد و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را که باعث تغییرات اقلیمی می‌شوند، تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۲ درصد کاهش دهد.

او همچنین برای معرفی مجدد گونه‌های منقرض‌شده در طبیعت نظیر آهویی به نام «اُریکس شاخ شمشیری» در سطح جهانی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است. مبارک در عین حال از مؤسسان نهادی به‌نام «صندوق محمد بن زاید برای حفاظت گونه‌ها» است. تحت نظارت و مدیریت او پروژه‌های حفاظتی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برای نجات بیش از دو هزار گونه مختلف اجرایی شده‌ است.

خانم مبارک به‌عنوان مدیر عامل سازمان غیردولتی طبیعت امارات، که با صندوق جهانی حیات وحش هم همکاری نزدیکی دارد، در حفاظت مرجان‌ها و مناطق زادآوری و مهاجرت لاک‌پشت‌های دریایی نقشی اساسی ایفا کرده است. او قبلاً از اعضای هیئت‌مدیره شرکت «مصدر» بود که سبب شد این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکنندهٔ انرژی‌های پاک در خاورمیانه بدل شود. این شرکت از سال ۲۰۰۶ تا کنون بیش از ۱۳ و نیم میلیارد دلار در صنایع انرژی خورشیدی و بادی در ۲۵ کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

بیشتر از جهان