استقبال آمریکا از «نقش مهم» اتحادیه اروپا در منطقه اقیانوس هند و آرام

بلینکن تاکید کرد که آمریکا در برابر فشارهای چین در کنار استرالیاست

وزیر امور خارجه استرالیا همپیمانی کشورش با آمریکا را برای مقابله با فشارهای اقتصادی ناشی از چین مناسب توصیف کرد-ANDREW HARNIK / POOL / AFP

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت واشینگتن از ایفای نقش مهم اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه در منطقه هند و اقیانوس آرام، ایندوپاسیفیک، استقبال می‌کند.

وی این مطلب را در نشست خبری مشترک با وزیر دفاع آمریکا و وزیران خارجه و دفاع استرالیا در واشینگتن و به دنبال واکنش اروپا به پیمان امنیتی آمریکا و بریتانیا با استرالیا مطرح کرد.

این سه کشور پیشتر در شامگاه چهارشنبه از حصول توافق بر سر یک پیمان امنیتی مشترک و همکاری سه‌جانبه در منطقه اقیانوس هند و آرام خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چارچوب این پیمان، آمریکا و بریتانیا فناوری و توانایی به‌کارگیری زیردریایی‌های با نیروی محرکه هسته‌ای را در اختیار استرالیا می‌‌گذارند، اما این به معنای تجهیز استرالیا به سلاح هسته‌ای نیست.

این توافق در حالی اعلام شد که یک شرکت فرانسوی در حال گفت‌وگو با استرالیا در همین زمینه  بود و اعلام این خبر واکنش انتقادآمیز پاریس را به دنبال داشت.

هرچند که آمریکا و بریتانیا و استرالیا به‌طور مستقیم به چین اشاره نکرده‌اند، اما پیمان مذکور به‌منظور مقابله با گسترش روزافزون نفوذ پکن در آن منطقه منعقد شده است.

آقای بلینکن در بخشی از اظهارات خود در نشست خبری امروز تاکید کرد که آمریکا در برابر فشارهای چین در کنار استرالیاست و این یک «هپیمانی تزلزل‌ناپذیر» است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز گفت با همتای استرالیایی خود درباره جزئیات مربوط به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده چین در منطقه اقیانوس هند و آرام گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه استرالیا همپیمانی کشورش با آمریکا را برای مقابله با فشارهای اقتصادی ناشی از چین مناسب توصیف کرد.

بیشتر از جهان