رئیسی در تاجیکستان: تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نیست

رئیسی تاکید کرد به دنبال رفع تحریم‌ها علیه ایرانیم

این نخستین سفر خارجی ابراهیم رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری ایران است- عکس از انتخاب

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، که روز پنجشنبه برای شرکت در نشست سران سازمان‌ همکاری‌های شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، در دیدار با همتای ازبکستانی خود گفت که تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نیست اما به دنبال رفع تحریم‌هاییم.

این اظهارات رئیسی در حالی بیان می‌شود که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای برجام از خردادماه گذشته متوقف مانده است و هنوز مشخص نیست برنامه دولت او برای ادامه مذاکرات و ازسرگیری احتمالی آن چیست.

به گزارش ایرنا، وی همچنین ریاست ازبکستان بر دوره آتی سازمان همکاری‌های شانگهای را به شوکت میرزایف تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده است که نگاه مثبت و سازنده او برای منطقه و کشورهای عضو این سازمان مفید باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی به تحولات اخیر در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها و اقوام در افغانستان که به استقرار صلح و ثبات در این کشور منجر شود، حمایت می‌کند.

این نخستین سفر خارجی ابراهیم رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری ایران است و در حالی انجام می‌شود که نام او در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد.

وی روز جمعه در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای سخنرانی خواهد کرد و  قرار است در حاشیه این اجلاس، با تعدادی از سران کشورهای عضو دیدار کند.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان در حالی از رئیسی برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است که نهادهای مدافع حقوق بشر و خانواده‌های قربانیان کشتار تابستان ۱۳۶۷ تحت تعقیب قرار گرفتن و محاکمه او را خواستارند.