عینک هوشمند چینی: هم دوربین، هم مسیریاب، هم متن‌نما

این عینک‌های هوشمند می‌توانند پیام‌ها و اعلان‌ها را روی صفحه نمایش خود نشان دهند

شیائومی اعلام کرده است که این عینک هوشمند قابلیت یکپارچه کردن ۴۹۷ جزء مختلف را دارد- XIAOMI 

شیائومی، شرکت چینی سازنده گوشی‌های هوشمند، از طرح مفهومی عینک‌های هوشمند خود رونمایی کرد. این عینک‌های هوشمند می‌توانند پیام‌ها و اعلان‌ها را روی صفحه نمایش خود نشان دهند و برای برقراری تماس، عکس گرفتن و ترجمه‌ متن استفاده شوند.

این عینک هوشمند که هنوز اسم ندارد، از فناوری میکروال‌ای‌دی (MicroLED) با تراکم پیکسلی بالا استفاده می‌کند و با داشتن دو میلیون نیت (واحد روشنایی صفحه نمایش در تلویزیون و سایر نمایشگرها) روشنایی، اندازه تراشه نمایشگر آن تنها ۲.۴ در ۲.۰۲ میلی‌متر است و خود نمایشگر ابعادی در اندازه دانه برنج دارد. میکروال‌ای‌دی قرار است جایگزین فناوری‌های دیود نورگسیل ارگانیک (OLED) شود. [پیکسل‌ها در فناوری میکروال‌ای‌دی] به صورت جداگانه روشن می‌شوند و صفحه نمایشی روشن‌تر و جزئیاتی دقیق‌تر در قسمت‌های تاریک را فراهم می‌کنند و در عین حال تراکم پیکسلی و طول عمر بیشتری دارند.

شیائومی اعلام کرده است که این عینک هوشمند قابلیت یکپارچه کردن ۴۹۷ جزء مختلف را دارد و از این رو می‌تواند همچون «یک پایانه هوشمند جدید با قابلیت عملکردی مستقل» کار کند و این مسئله به این عینک هوشمند این امکان را می‌د‌هد که [به صورت هم‌زمان] هم دوربین با لنز پنج مگاپیکسلی در جلو داشته باشد و هم به عنوان مسیریاب و دستگاه متن‌نما عمل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عینک هوشمند یک دستیار هوشمند داخلی به نام «شیائو اِی‌آی» هم دارد که روی تلفن‌های هوشمند شیائومی مانند بیکسبی (Bixby) و گوشی‌های هوشمند سامسونگ عمل می‌کند و بنا بر اعلام این شرکت، «روش اصلی تعامل» محسوب می‌شود.

این شرکت اعلام کرده است که «بحث‌های عمیق بسیاری» داشته است تا تصمیم بگیرد کدام امکانات از همه بیشتر لازم بوده‌اند، امکاناتی از جمله ارسال نوتیفیکیشن‌ها (اعلان‌ها) برای به‌روزرسانی‌های به‌خصوص نظیر زنگ ساعت و اعلان [دریافت] پیام‌ها از تماس‌های مهم.

این عینک ظاهرا پردازنده چهارهسته‌ای ای‌آرام (ARM)، حسگر لمسی، وای‌فای و اتصال بلوتوث سیستم عامل اندروید دارد و وزن آن تنها ۵۱ گرم است.

این خبرها به فاصله کوتاهی پس از آن اعلام شد که فیس‌بوک بعد از شایعات طولانی درباره عینک‌های هوشمند خود که به دو دوربین جلو مجهز است تا به سرعت عکس و ویدیو بگیرد، از همکاری با ری‌بن در این زمینه خبر داد. با این حال، [عینک هوشمند فیس‌بوک] فاقد آن دسته از قابلیت‌های واقعیت‌افزوده است که شیائومی به آن‌ها اشاره کرده است. اگرچه این غول شبکه‌های اجتماعی یک جفت عینک هوشمند حرفه‌ای‌تر در دست ساخت دارد که بر اساس مطلب نوشته شده در وب‌سایت این شرکت، «یک لایه سه بعدی از اطلاعات مفید و مرتبط و معنی‌دار در قسمت بالای دنیای فیزیکی واقعی اضافه خواهد کرد».

فیس‌بوک اعلام کرده است که این دستگاه می‌تواند به هر کاری کمک کند؛ کارهایی از قبیل پیدا کردن کلید، مسیریابی یک شهر جدید یا «ثبت یک لحظه».

اپل که از آیفون ۱۳ رونمایی کرده، نیز اعلام کرده است که در حال توسعه عینک‌های واقعیت افزوده است؛ اگرچه همه‌گیری ویروس کرونا و مدت زمان طولانی ساخت و توسعه این عینک‌ها حاکی از آن است که اپل  سال ۲۰۲۳ را برای زمان رونمایی از آن در نظر گرفته است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی