نسخه شهردار تهران برای حمل‌ونقل عمومی: بلیت ۲۰ هزار تومانی مترو

از توسعه مترو خبری نیست؛ زاکانی از مردم خواست سهم خود را بپردازند

علیرضا زاکانی خواستار سه برابر شدن قیمت بلیت مترو شد - عکس از خبرگزاری آنا

علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است: «اگر بنا است مترو بسازیم، باید بلیت آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم.» 

او با بیان اینکه برای توسعه مترو باید از امکانات مردم و بخش خصوصی استفاده شود، تصریح کرده است که مردم باید سهم خود را بپردازند.

در بیشتر شهرهای دنیا شهرداری‌ها مجموعه‌ای از خدمات ارزان و رایگان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند و اغلب هزینه‌های این خدمات هم از محل مالیات‌های عمومی و بودجه‌های دولتی تامین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین این خدمات فراهم کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی است. توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت بر مسائلی چون کاهش آلودگی هوا و کم شدن بار ترافیک هم نتایج موثری دارد که این‌ها نیز خود جزو وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شوند.

با وجود این وظایف مشخص، علیرضا زاکانی در یکی از نخستین اظهارنظرهای خود در باره حمل‌ونقل عمومی، شهروندان تهرانی را تهدید کرده است که اگر سهم خود را نپردازند، از توسعه مترو خبری نخواهد بود.

به گفته او، از مبلغ شش هزار تومانی که در حال حاضر برای بلیت مترو محاسبه شده، دو هزار تومان سهم شهرداری، دو هزار تومان سهم دولت و دو هزار تومان سهم مردم است. زاکانی با بیان اینکه دولت سهم خود را نپرداخته است، گفت: «باید برای توسعه ساخت مترو از امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی، خرید راهبردی کنیم. در واقع مردم سهم خود را بپردازند و مابقی را از طریق خرید راهبردی انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهردار تهران به‌جای اینکه از دولت بخواهد سهم خود در حمل‌ونقل عمومی را بپردازد، توپ را در زمین مردم انداخته و گفته است: «با این وضعیت مترو بیشتری نخواهیم داشت و اگر بنا است مترو بسازیم، باید بلیت آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم.»

زاکانی در نخستین روزهای حضور خود در شهرداری تهران، مدعی شده بود که محرومیت‌زدایی از شهر یکی از اولویت‌های اصلی او است؛ در حالی که با بلیت ۲۰ هزارتومانی مترو، امکان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از بسیاری از اقشار کم درآمد از جمله کارگران، دانشجویان و کارمندان سلب می‌شود.

در صورت اجرای این طرح، هر مسافر مترو برای مسیر رفت‌وبرگشت روزانه خود حداقل باید ۴۰ هزار تومان پرداخت کند که مبلغی بالغ‌ بر یک میلیون تومان در ماه می‌شود. این در حالی است که درآمد ماهانه بسیاری از افرادی که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، کمتر از دو میلیون تومان است. با این حال، به نظر می‌رسد شهردار جدید تهران قصد ندارد دولت ابراهیم رئیسی را برای پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی زیر فشار بگذارد و از آنجا که به گفته او برای تکمیل خطوط باقی‌مانده مترو ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، کار را به «اراده»، «فکر»، «ذهن» و «خلاقیت» مردم سپرده است و همه این‌ها به معنای آن است که مردم باید با گران شدن هزینه حمل‌ونقل عمومی کنار بیایند تا به قول او سهم خود را پرداخت کرده باشند.

زاکانی در عین‌ حال ادعا کرده که شهرداری یک نهاد خدمتگزار است و با «نوکری»، «خدمت» و «وفاداری»، اعتماد مردم را جلب خواهد کرد.