اروپا در مورد اتهام فساد اشرف غنی تحقیق می‌کند

در پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپایی خواسته شده تا احمد مسعود برای سخنرانی به آن‌جا دعوت شود

پارلمان اروپا به تندی از عملکرد اتحادیه اروپا، آمریکا و جامعه جهانی در قبال افغانستان انتقاد کرده است- 

YVES HERMAN / POOL / AFP

پارلمان اروپا امروز در جلسه‌ای به بررسی وضعیت افغانستان، دلایل سقوط کابل به دست طالبان و نیز اقداماتی که در حال حاضر باید صورت گیرد، می‌پردازد.

پارلمان اروپا، در آستانه جلسه خود، پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را منتشر کرده که انتظار می‌رود به تصویب نهایی برسد.

در پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپا از رهبری شکست‌خورده اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و فرار او از کشور اظهار ناامیدی شده است.

در این قطع‌نامه همچنین خواسته شده است که در باره اتهام فساد مالی اشرف غنی و اختلاس احتمالی او از بودجه عمومی افغانستان تحقیق شود.

در بند دیگری از این قطع‌نامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، وزیر دفاع پیشین افغانستان و فرمانده سابق ارتش برای حضور و سخنرانی در شورای اتحادیه اروپا و نیز پارلمان اروپا دعوت شوند.

در پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپا، ناامیدی و نگرانی شدید این نهاد از ناکارآمدی ایالات متحده، ناتو و نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا از جمله پارلمان اروپا ابراز و تاکید شده که در تمام دوره ۲۰ ساله حضور در افغانستان، در تشکیل و نگهداری و تقویت یک حکومت دموکراتیک کوتاهی شده است.

در این قطع‌نامه گفته شده ناکامی جمعی در افغانستان، به معنای یک امتیاز استراتژیک برای قدرت‌های غیرغربی، چین و تا حدودی روسیه، است که نقش موثری در حمایت و همراهی در توسته افغانستان نداشته‌اند.

در قطع‌نامه پیشنهادی همچنین خواسته شده است که نهادی از سوی اتحادیه اروپا، زمانی که شرایط اجازه دهد، در کابل ماموریت یابد که به مسائلی مانند کمک‌های انسانی، مهاجرات، اقتصاد و وضعیت امنیتی و نیز مسئله حقوق زنان و اقلیت‌ها بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپا همچنین بر این نکته تاکید شده است که بحران افغانستان ثابت کرد که اتحادیه اروپا نیاز دارد تا ظرفیت خود برای اقدام مستقل را به طور چشمگیری افزایش دهد و مسئولیت بیشتری برای ساختن اتحادیه دفاعی اروپا بپذیرد.

در این پیش‌نویس در عین حال بر ضرورت همکاری تنگاتنگ با نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و هماهنگی کشورهای عضو با ناتو در امور دفاعی تاکید شده است.

در پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپا به این نکته نیز به صراحت اشاره شده است که بحران افغانستان، اگر چه بیش و پبش از هر چیز یک تراژدی برای مردم این کشور است، اما یک خطر امنیتی برای اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شود.

به گفته نویسندگان قطع‌نامه، طالبان که مدعی استقرار امارت اسلامی شده، تا همی حالا نیز اقدامات سرکوبگرانه متعددی را در قبال مردم انجام داده که به معنای عقب‌نشینی از دستاوردهای مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته است که با کمک اتحادیه اروپا و جامعه جهانی حاصل شده بود.

این قطع‌نامه از جمله به این موضوع نیز اشاره می‌کند که زنان و دختران افغانستان و اقلیت‌های قومی و مذهبی بیش از دیگران تحت فشار گروه طالبان قرار دارند و از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم شده‌اند.

در پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپا بر این نکته هم تاکید شده است که ارتباط با طالبان به هیچ وجه نباید به رفع تحریم‌های جهانی علیه این گروه و اعضایش بینجامد.

بیشتر از جهان