خواننده نامدار افغان: جامعه بدون موسیقی برباد رفته است

نغمه: طالبان به جای تمرکز بر منع موسیقی و کار زنان، به مشکلات اقتصادی و سیاسی افغانستان توجه کنند

نغمه، خواننده نامدار و پرطرفدار افغانستان- Wikipedia

نغمه، از خوانندگان نامدار و پرطرفدار افغانستان، می‌گوید در جامعه‌ای که موسیقی نباشد، مردم مریض می‌شوند و طالبان نباید این‌قدر بر حرام بودن موسیقی و کار نکردن زنان افغان تمرکز کند و به جای آن بهتر است به مشکلات سیاسی و اقتصادی افغانستان رسیدگی کند.

نغمه این سخنان را در مصاحبه با رادیو آزادی بیان کرده و جامعه‌ بدون موسیقی را جامعه‌ای مریض و برباد رفته خوانده و گفته است: «اگر موسیقی در جامعه نباشد، جامعه به‌سوی نابودی می‌رود و شاید همه مردم بیمار شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نغمه این انتقادها از طالبان را زمانی بیان می‌کند که این گروه پس از دوباره به قدرت رسیدن در افغانستان، مانند دوره نخست حکومت خود، آوازخوانی را منع کرده و هرجا آلات موسیقی را یافته‌اند، شکسته‌اند و به کسانی که آواز می‌خواندند یا در زمینه موسیقی فعالیت می‌کردند هشدار داده‌اند که دست از کار بردارند وگرنه مجازات می‌شوند.

با رسیدن طالبان به کابل و اعلام حکومت آنان به شکل رسمی، همه دفاتر موسیقی و آوازخوانی در افغانستان مسدود شدند و بیشتر خوانندگان افغان (زن و مرد) از افغانستان گریختند تا گیر طالبان نیفتند و مجازات یا کشته نشوند.

 طالبان در دوره نخست حکومت پنچ ساله‌ خود در افغانستان هم جز ترانه‌خوانی به نفع امارت اسلامی هیچ سرود دیگری را مجاز نمی‌دانستند و در مجالس عروسی هم به ندرت دیده می‌شد که زنان آن‌ هم با ترس و هراس بسیار، برای عروس و داماد دف بنوازند. حالا بار دیگر مردم افغانستان در همان مسیر قرار گرفته‌اند و آن روزها بار دیگر تکرار می‌شوند.

طالبان از همان ابتدا با موسیقی و آوازخوانی مخالف بودند و حالا نیز چنین‌اند. آنان تاکید دارند که نواختن موسیقی و آوازخوانی در شریعت اسلام حرام و ناروا است و کسانی که عملی ناروا مرتکب شوند،  باید مجازات شوند.

بیشتر از فرهنگ و هنر