ممنوعیت دوماهه کشاورزان برزیلی از پاکسازی زمین با آتش

آتش‌سوزی‌های آمازون قوانین جنگل‌داری برزیل را تغییر داد

CARL DE SOUZA / AFP

برزیل در تلاش برای متوقف کردن آتش سوزی‌های اخیر که بخش‌هایی از منطقه آمازون را ویران کرده، هرگونه آتش‌زدن قانونی با هدف پاکسازی زمین را به مدت ۶۰ روز ممنوع کرد.

این ممنوعیت، پنجشنبه گذشته به دنبال انتقادات بین‌المللی از نحوه برخورد ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، با این بحران زیست‌محیطی صادر شد.

مدت زمان این ممنوعیت با فصل خشک این مناطق که اکثر آتش‌سوزی‌ها در آن رخ می‌دهد، همزمان شده است.

قوانین جنگلداری برزیل به کشاورزان دارای مجوز و افراد دیگر اجازه برخی آتش‌زدن‌ها را می‌دهد.

در سال جاری آتش‌سوزی‌ها در سرتاسر کشور به سرعت افزایش یافت. آتش‌سوزی‌ها باعث افزایش نگرانی‌ها در این مورد شد که ممکن است سخنان بولسونارو که گفته، قوانین وضع شده برای محافظت از جنگل‌ها مانع توسعه اقتصادی می‌شود، به مردم این جرأت را داده باشد که جنگل‌های بیشتری را آتش بزنند.

این رهبر راست‌گرای افراطی اخیرا بدون ارائه‌ هیچ مدرکی ادعا کرد که فعالان محیط‌ زیست با هدف بی‌ثبات کردن دولت او این آتش‌سوزی‌ها را با برپا کرده‌اند.

بولسونارو همچنین از پیشنهاد ۱۶.۳ میلیون پوندی کشورهای گروه ۷ برای کمک به مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده در آمازون که یک مرکز حیاتی ذخیره کربن است و گاهی از آن به‌عنوان ریه‌های زمین یاد می‌شود، عصبانی شده است.

او چهارشنبه گذشته گفت تنها در صورتی این مبلغ را می‌پذیرد که امانوئل مکرون سخنانش در مورد او در اجلاس بین‌المللی اخیر را پس بگیرد.

بولسونارو در برازیلیا به خبرنگاران گفت: «قبل از هر چیزی مکرون باید توهین‌هایی را که به من کرده، پس بگیرد. او من را دروغگو نامیده است. هر وقت او سخنانش را پس گرفت، می‌توانیم با هم صحبت کنیم».

در روزهای اخیر درگیری لفظی بین این دو رئیس‌جمهور شدیدا بالا گرفته است، از جمله اینکه بولسونارو در رسانه‌های اجتماعی به همسر مکرون توهین کرده و مکرون سخنان او را «بسیار بی‌ادبانه» خوانده است.

طبق گزارش آژانس تحقیقات فضایی برزیل، تعداد آتش‌سوزی‌‌های ثبت شده در جنگل آمازون برزیل در سال جاری‌ ۷۹درصد افزایش یافته است.

گزارش بیشتر از آسوشیتدپرس

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان