نامه فرشگرد به اعضای سازمان ملل: رئیسی باید بازداشت و محاکمه شود

«چنین فرد جنایتکاری هرگز نماینده ملت ایران نیست و نباید از سوی جامعه جهانی مورد استقبال و پذیرش قرار بگیرد»

رییسی یک جنایتکار علیه بشریت و از بدنام‌ترین ناقضان حقوق بشر در سطح جهانی است و تحت تحریم‌های حقوق بشری اروپا و امریکا قرار دارد-عکس از بورسان

در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، شماری از نهادهای مدنی و سازمان‌های حقوق بشری با استناد به سوابق ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ در اعدام‌های ۶۷ خواستار جلوگیری از ورود او به نیویورک، سخنرانی در مجمع عمومی، بازداشت و محکومیت او شده‌اند که پیروز انتخابات تحریم شده ریاست‌جمهوری در ایران معرفی شده است.

در همین راستا، شبکه فرشگرد نیز در نامه‌ای به نمایندگی‌های ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل، اعضای ناظر، اتحادیه کشورهای عرب، اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل خواستار جلوگیری از حضور رئیسی یا سخنرانی از راه دور او یا نماینده‌اش شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که نام ابراهیم رئیسی در فهرست حدود ۱۰۰ مقام ارشدی قرار ندارد که به طور حضور از هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهند داشت. گزارش این خبرگزاری آمریکایی حاکی از آن است که سخنرانی از پیش ضبط شده رئیسی در مجمع عمومی پخش خواهد شد. با این حال روشن نیست که آیا علاوه بر هیات نمایندگی جمهوری اسلامی مستقر در نیویورک، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی یا معاون او باقری کنی در این نشست حاضر می‌شوند یا خیر.
در نامه فرشگرد خطاب به اعضای سازمان ملل متحد آمده است: «رئیسی در چهار دهه گذشته همواره در سمت‌های مهم اغلب قضایی منصوب بوده و یکی از اصلی‌ترین آمران و عاملان اعدام، شکنجه، سرکوب و کشتار سیستماتیک به شمار می‌رود.» این نامه در توضیح سوابق رئیسی در نقض حقوق بشر و کشتار  و سرکوب می‌نویسد: « تنها در یک نمونه در تابستان ۱۳۶۷، دست او به خون بیش از چهار هزار زندانی سیاسی و عقیدتی آغشته است. ابراهیم رییسی یک جنایتکار علیه بشریت و یکی از بدنام‌ترین ناقضان حقوق بشر در سطح جهانی است و تحت تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا قرار دارد.»

شبکه فرشگرد تاکید می‌کند که «چنین فرد جنایتکاری هرگز نماینده ملت ایران نیست و نباید از سوی جامعه جهانی مورد استقبال و پذیرش قرار بگیرد.»

فرشگرد می‌گوید: «سخنرانی ابراهیم رییسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به طور مشخص با رسالت‌های بنیادین این سازمان یعنی حقوق بشر، صلح، حذف تبعیض علیه زنان و رسیدگی به جرایم مربوط به کشتارهای دسته‌جمعی در تضاد است.»

شبکه فرشگرد در این نامه خواستار آن شده که در صورت سفر رئیسی به نیویورک، او بازداشت و در دادگاه صالح محاکمه شود.