هشدار رئيس کمیسیون اروپا نسبت به همه‌گیری کرونا در میان واکسن‌ نزده‌ها

فن در لاین همچنین خواستار استقلال بیشتر اتحادیه اروپا در زمینه سیاست‌های دفاعی و فناوری شد

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا-YVES HERMAN / POOL / AFP

روز چهارشنبه، ۱۵ سپتامبر، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سخنرانی خود نسبت به «همه‌گیری در میان واکسن نزده‌ها» هشدار داد و همچنین از سایر کشورها خواست مبارزات خود را علیه تغییرات اقلیمی تقویت بخشند.

در دومین سخنرانی‌ با عنوان «وضعیت اتحادیه» که خانم فن در لاین در جایگاه رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا ایراد کرد، به موضوعاتی که می‌توانند «اتحادیه اروپا را به‌لرزه درآورند» اشاره کرد، و خواستار استقلال بیشتر اتحادیه در سیاست‌های دفاعی و فناوری شد.

دو سال گذشته آزمونی بود برای ارزیابی مقاومت اتحادیه اروپا در برابر همه‌گیری کووید-۱۹، نابرابری نسبی در احیای اقتصادی کشورهای عضو، برگزیت، و موانعی که برخی از اعضای شرقی اتحادیه بر سر راه حاکمیت قانون ایجاد کرده‌اند.

سخنرانی روز چهارشنبه رئیس اتحادیه اروپا نشان داد که رهبران آن اتحادیه نیز درباره چالش‌های پیش رو درباره برنامه توزیع و تزریق سریع واکسن در اروپا که پیش‌تر در سال جاری میلادی با کمی ناهماهنگی و دشواری آغاز شد، نگران هستند.

تا آخر ماه اوت، ۷۰ درصد از جمعیت بزرگسالان اتحادیه اروپا کاملا علیه کووید-۱۹ واکسینه شده بودند؛ دستاوردی که حاکی از اختلافی عمیق میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز هست.

خانم فن در لاین درباره نرخ متفاوت واکسینه شدن در اتحادیه اروپا اظهار نگرانی کرد، و و متعهد شد که علاوه بر وعده پیشین اهدای ۲۵۰ میلیون دوز واکسن ویروس کرونا، ۲۰۰ میلیون دوز دیگر نیز تا اواسط سال آینده میلادی اهدا شود.

او به قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: «بیایید هر کار ممکن را انجام دهیم تا این امر منجر به شیوع همه‌گیری در میان واکسن نزده‌ها نشود.»

او گفت، ۱۹ عضو اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی به وضعیت اقتصاد پیش از همه‌گیری باز خواهند گشت و دیگران هم در سال آینده به آن دست خواهند یافت.

سخنرانی خانم فن در لاین همچنین بر مبارزه با تغییرات زیست‌محیطی متمرکز بود، و او وعده داد که ۴ میلیارد یورو تا سال ۲۰۲۷ برای تقویت رویکرد کشورهای فقیرتر درباره محیط زیست اختصاص داده شود و به آن‌ها کمک شود تا با تاثیرات آن تغییرات مقابله کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از ایالات متحده خواست رویکردی مشابه اتخاذ کند و بر حمایت خود از کشورهای جهان سوم بیفزاید.

او گفت: «ولی ما از ایالات متحده و متحدان خود نیز انتظار داریم اقدامات خود را تقویت کنند. این امر بسیار حیاتی است، زیرا از بین بردن فاصله مالی در زمینه تغییرات اقلیمی با همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا، نشانه مستحکمی برای رهبران دنیا در زمینه وضعیت محیط زیست جهانی خواهد بود.»

رهبران جهان در نشست «کوپ۲۶» که قرار است در ماه نوامبر آغاز شود، با چالش‌های مالی تغییرات اقلیمی مواجه خواهند شد. به‌ویژه، انتظار می‌رود که بسیاری از رهبران غربی تعهدات مالی جدیدی ارائه دهند تا  بتوان آلاینده‌ها را سریع‌تر کاهش داد و مانع تعمیق پدیده بحران زیست‌محیطی شد.

در همین حال، در پرتو خروج بی‌نظم سربازان خارجی از افغانستان در ماه اوت، خانم فن در لاین خواستار ایجاد رویکرد دفاعی مستقل اتحادیه اروپا شد. تحت ریاست او، این اتحادیه نتوانست میان کشورهای عضو حول محور یک رویکرد دفاعی خودمختار و جامع اتحاد ایجاد کند، که تا حدی ناشی از مخالفت سرسخت کشورهای بانفوذ عضو بود.

اما فروپاشی فاجعه‌آمیز ارتش افغانستان و پیروزی نظامی سریع طالبان در آن کشور، زنگ خطر را درباره اراده سیاسی اتحادیه اروپا و ظرفیت آن برای مداخله نظامی بدون اتکا به قدرت نظامی ایالات متحده، به صدا درآورد.

او گفت: «مسئله بنیادی‌تر این است که چرا این رویکرد در گذشته نتیجه نداده است. می‌توان پیشرفته‌ترین نیروی نظامی جهان را داشت، ولی اگر هیچ وقت آماده استفاده از آن نباشیم، دیگر به چه دردی می‌خورد؟ آنچه تاکنون باعث عقب نگه داشتن ما شده است، فقط کمبود ظرفیت و امکانات نیست، بلکه نبودِ اراده سیاسی است.»

او که اولین رئيس زن بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است، وعده داد که قانون جدیدی تصویب شود تا با خشونت علیه زنان در این اتحادیه مقابله کند، و محافظت‌های قانونی جدید برای تقویت امنیت خبرنگاران وضع خواهد شد.

خانم فن در لاین گفت هدف او ایجاد «اتحادیه‌ای است که هم به زیبایی یکتا، و هم به یکتایی زیبا است.»

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری 

© The Independent

بیشتر از جهان