کشف فسیل اژدهای پرنده؛ افسانه یا حقیقت؟

محققان دریافتند که بقایای این گونه ناشناخته به «مارمولک بالدار» دوره ژوراسیک تعلق دارد

تجزیه و تحلیل‌ها از این فسیل نشان می‌دهد که این جانور از تیره پوزه‌منقاران بوده است - Universidad de Chile / AFP

دانشمندان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد «اژدهای پرنده»، موجودی که تصور می‌شد در آسمان نیمکره شمالی در گردش بوده، [زمانی] پایش به شیلی هم باز شده است. این دایناسور به گروهی از پتروسورهای اولیه تعلق دارد که ۱۶۰ میلیون سال پیش روی زمین در رفت‌و‌آمد بوده‌اند. 

[اینک] فسیل این به اصطلاح اژدهای پرنده در صحرای آتاکاما در این کشور آمریکای جنوبی کشف شده است. این نخستین باری است که شواهدی مبنی بر وجود این خزنده دوره ژوراسیک که دُمی بلند، بال و پوزه‌ نوک تیز با دندان‌های بیرون زده داشته است، در نیمکره جنوبی یافته می‌شود.

فسیل [موجود] در شیلی را اسوالدو روجاس، مدیر موزه ملی فرهنگ و تاریخ صحرای آتاکاما در سال ۲۰۰۹ در شهر سریتوس بایوس کشف کرده است. محققان بعدا دریافتند که بقایای این گونه ناشناخته به «مارمولک بالدار» دوره ژوراسیک تعلق دارد. بنا بر اعلام دانشگاه شیلی که این بقایای [فسیلی] را بررسی کرده است، تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد این جانور از تیره پوزه‌منقاران بوده است. به گفته این دانشگاه، این نخستین نمونه از تیره پوزه‌منقاران است که در نیمکره جنوبی کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاناتان آلارکون که کار بررسی این بقایای [فسیلی] را سرپرستی کرده است، می‌گوید که کشف‌هایی از این دست معمولا در اروپا پیدا می‌شوند و بقایای اسکلت یافته شده در شیلی نشان می‌دهند که «پراکندگی جانوران در این دسته، گسترده‌تر آن چیزی است که تاکنون شناخته شده بود.»

این کشف حاکی از پیوندهای نزدیک و [همچنین] مهاجرت احتمالی بین نیمکره‌های جنوبی و شمالی در دوره‌ای است که گمان می‌رود در آن، بیشتر خشکی‌های نیمکره جنوبی احتمالا در یک اَبَرقاره به نام گوندوانا به یکدیگر وصل بوده‌اند.

آقای آلارکون از دانشگاه شیلی می‌گوید: «در کوبا نیز [فسیل] این گروه از پتروسورها وجود دارد که ظاهرا حیوانات ساحلی بوده‌اند. [دقیقا] نمی‌دانیم که آن‌ها به احتمال زیاد بین شمال و جنوب مهاجرت کرده‌اند یا احتمالا یک بار به آنجا آمده و ساکن شده‌اند.»

جزئیات این کشف در مجله «پالائنتولوژیکا پولونیکا» (Acta Palaeontologica Polonica) منتشر شده است. 

در سال ۲۰۱۹، اسکلت یک خزنده پرنده ۹۶ میلیون ساله در استرالیا کشف شد. در همان سال، [فسیل] یک خزنده پرنده پیدا شد که در یخ‌های کانادا مدفون شده بود و به عنوان یک گونه جدید و از بزرگ‌ترین حیوانات پرنده تاریخ شناسایی شد. 

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از علوم