حمله به خودروهای حشدالشعبی؛ آمریکا: عملیات نظامی نداشته‌ایم

در حالی که آمریکا حمله به نیروهای حشدالشعبی را رد کرده، رسانه‌های ایران خبر می‌دهند که جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکایی این حمله را انجام داده‌اند

البوکمال در مسیر بزرگراه اصلی بغداد- دمشق واقع شده است- AFP

در پی انتشار اخباری مبنی بر حمله به چند خودرو حشدالشعبی، از نیروهای شبه‌نظامی هوادار جمهوری اسلامی در عراق، در مرز این کشور و سوریه، وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در واکنش به این حمله در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «ما در روز ۱۴ سپتامبر، عملیاتی هوایی در البوکمال نداشتیم.»

پیشتر، گروه دیدبان حقوق بشر که در لندن مستقر است و تحولات سوریه را رصد می‌کند، گزارش داده بود که شامگاه سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، ۱۴ سپتامبر، خودروهای شبه نظامیان حشدالشعبی، هنگام عبور از  مرز عراق و ورود به خاک سوریه، مورد حمله پهپادی قرار گرفتند.

براساس این گزارش، پهپادهای ناشناس، چهار موشک به سمت خودروهای نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی شلیک کردند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید در جریان این حمله، چند شبه نظامی کشته و زخمی شدند.

با این حال، رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران گزارش داده‌اند که در این حمله دو تا سه خودرو منهدم شده‌اند اما کسی کشته نشده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از منابع نزدیک به حشدالشعبی گزارش داده است که جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکایی و نیز یک پهپاد در این حمله چهار موشک به سمت خودروهای این گروه شلیک کرده‌اند.

با این حال، یک سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هم در گفتگو با شبکه العربیه تاکید کرده است که آمریکا، روز گذشته عملیاتی هوایی در منطقه البوکمال انجام نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البوکمال در بزرگراه اصلی بغداد- دمشق واقع شده که بخشی از مسیر اصلی زمینی است که حکومت ایران از آن طریق تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت خود را در سوریه و لبنان تامین می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه دهم بهمن ماه سال گذشته از وقوع یک رشته انفجار در انبار مهمات شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس در روستای العباس در منطقه البوکمال سوریه خبر داده بود.

روستای العباس در شرق سوریه و حدفاصل شهرهای البوکمال و دیرالزور واقع شده است.

در آن زمان گفته شد موشک‌های زمین‌ به زمین ایرانی هدف حمله قرار گرفته‌اند. کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به سپاه قدس این موشک‌ها را از طریق مرز قائم به سوریه رسانده بودند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده بود که موشک‌ها با استتار در کامیون‌های حمل سبزیجات و میوه منتقل شده‌اند.

بیشتر از جهان