آلمان دو هزار شهروند افغانستان را می‌پذیرد

اپوزیسیون دولت آلمان پیش از این، دولت مرکل را به بی‌برنامگی متهم کرده بود

آلمان متعهد شده است حدود ۴۰ هزار افغان را که در افغانستان زیر سلطه طالبان در خطرند، به این کشور انتقال دهد - Olivier DOULIERY / AFP

آلمان تصمیم گرفته است دو هزار شهروند افغان از جمله فعالان مدنی و حقوق بشری، هنرمندان، خبرنگاران و زنان را بپذیرد. وزارت کشور آلمان صدور نامه‌ پذیرش این افراد به عنوان گروه آسیب‌پذیر در افغانستان را آغاز کرده است.

استیو والتر، سخنگوی وزارت کشور آلمان، به رسانه‌ها گفته است که وزارت خارجه این کشور، فهرست دو هزار فعال حقوق بشر، خبرنگار، زن، هنرمند و دیگر چهره‌های آسیب‌پذیر در افغانستان را تهیه کرده و به وزارت کشور داده است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور آلمان، چنانچه نام کسی در فهرست تهیه شده باشد، دولت روند بررسی‌ این فرد را آغاز خواهد کرد تا مشخص شود آیا این فرد همان کسی است که در فهرست از وی نام برده شده است یا خیر.

وزیر کشور آلمان پیش‌تر گفته بود تعدادی از کسانی که آلمان از افغانستان تخلیه کرده است، کسانی‌اند که مدارک جعلی ارائه داده‌اند. به همین دلیل حالا دولت آلمان تصمیم گرفته است پیش از پذیرش افراد، اصالت مدارک آنان را کنترل کند. بنا بر اعلام وزارت کشور آلمان، افرادی که نامشان در فهرست دو هزار نفری است یا در حال حاضر در افغانستان‌اند یا به کشور دومی انتقال یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش از این، احزاب اپوزیسیون دولت آلمان از جمله حزب سبزها و فراکسیون چپ‌ها در مجلس این کشور، دولت را به برنامگی در عملیات انتقال افراد آسیب‌پذیر از افغانستان، به خصوص کسانی که در گذشته با دولت آلمان و نیروهای این کشور در افغانستان همکاری داشته‌اند، متهم کرده بودند. دیتمر بارچ، رئیس فراکسیون چپ‌ها در مجلس آلمان، گفته بود که عملیات شکست‌خورده دولت آلمان در افغانستان سیاه‌ترین مسئله برای دولت آنگلا مرکل در ۱۶ سال گذشته است.

آلمان متعهد شده است حدود ۴۰ هزار افغان را که در افغانستان زیر سلطه طالبان در خطرند، به این کشور انتقال دهد. هم‌زمان، کشورهایی چون کانادا، بریتانیا و استرالیا نیز وعده داده‌اند به تعدادی از افغان‌های آسیب‌پذیر پناه دهند. این کشورها برخی از افغان‌ها را که در سال‌های گذشته با آنان یا نهادهای مربوط به آن‌ها همکاری مستقیم داشته‌اند، به کشورهای خود منتقل کرده‌اند اما هنوز در مورد افراد آسیب‌پذیر به خصوص زنان و خبرنگاران اقدام نکرده‌اند.

آلمان هم‌زمان پذیرای چند هزار تن از افغان‌هایی است که آمریکا از افغانستان خارج کرده است و اینک در کمپ‌های آمریکا در این کشور حضور دارند. گفته می‌شود بیشتر این افراد  به آمریکا منتقل خواهند شد.