تظاهرات در قندهار، کارزار اعتراض به عملکرد طالبان در کابل 

در فاریاب، طالبان برخی زنان را در حمایت از خود به خیابان‌ها فرستادند

هزاران تن از مردم قندهار در اعتراض به عملکرد طالبان در قبال مردم این استان به خیابان‌ها آمدند و علیه طالبان شعار دادند - Javed TANVEER / AFP

تظاهرات روز سه‌شنبه مردم استان قندهار، گسترده‌ترین راهپیمایی از زمان بازگشت طالبان به قدرت بود. هزاران تن از مردم قندهار در اعتراض به عملکرد طالبان در قبال مردم این استان به خیابان‌ها آمدند و علیه طالبان شعار دادند. این مردم ساکنان بخشی از شهر قندهارند که طالبان دستور تخلیه خانه‌های‌ ‌آنجا را صادر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، منطقه‌ای که طالبان خواسته‌اند تخلیه شود، متعلق به وزارت دفاع افغانستان است و از دهه ۶۰ شمسی تعدادی از مردم که اکثرا فقرا و بیوه‌زنان‌اند، آنجا زندگی می‌کنند. این مردم می‌گویند اگر طالبان آنان را از خانه‌هایشان بیرون کند، دیگر جایی برای زندگی ندارند. دفتر استانداری قندهار اعلام کرده است که این مشکل را بررسی‌ می‌کند و بعدا تصمیم خواهد گرفت و طالبان از مردم خواسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این حرکت در قندهار، تعدادی از زنان در شهر کابل در نشستی خبری از طالبان درخواست کردند حقوق زنان را مطابق قانون به آنان بازگردانند. این زنان که اکثرا فعالان مدنی‌اند، در این نشست خبری از طالبان خواستند تا در عرصه حقوقی، مدنی، اقتصادی و هر بخش دیگر با آنان به مذاکره بنشیند.

از روز سه‌شنبه یک کارزار آنلاین دادخواهی برای نقش سیاسی و اجتماعی زنان در افغانستان هم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. این کارزار را تعدادی از فعالان مدنی به راه انداخته‌اند و هدف آنان بازگرداندن حقوق زنان افغان است. شرکت‌کنندگان در این کارزار با در دست گرفتن پلاکاردهای که توانایی زنان در اجرای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را یادآوری می‌کند، از طالبان می‌خواهند تا حقوقشان را به آن‌ها بازگردانند. آنان معتقدند که زنان همپا و برابر با مردان می‌توانند در هر فعالیتی شرکت کنند.

این کارزار که نخست زنان آن را آغاز کردند، حالا حمایت مردان را نیز با خود دارد و تعدادی از کاربران مرد در شبکه‌های اجتماعی هم از این کمپین حمایت کرده‌اند.

در خلال حرکت‌های مدنی در افغانستان، طالبان نیز بیکار ننشستند و تعدادی از زنان استان فاریاب در شمال غرب افغانستان را به خیابان‌ها فرستادند. این زنان شعار می‌دادند که دیگر فرهنگی به‌زعم خود «غربی» را نمی‌خواهند و از دولت طالبان حمایت می‌کنند. طالبان پیش از این نیز چنین حرکت‌های را در کابل و چند شهر دیگر افغانستان به راه انداخته بودند و در حالی که حرکت‌های مدنی با زور و خشونت سرکوب می‌شود، حرکت‌ زنان حامی طالبان به راحتی ادامه می‌یابد و جنگجویان طالبان امنیت کامل حرکت‌های حمایتی از این گروه را تامین می‌کنند.