محمد فقیهی، همسر و خواهرش به نقض تحریم‌های آمریکا و پولشویی متهم شدند

این خانواده در چهار سال ۳.۵ میلیون دلار از حساب‌هایی در مالزی، چین، سنگاپور و امارات متحده عربی دریافت کرده است

ساختمان خزانه‌داری آمریکا-Eric BARADAT / AFP

محمد فقیهی، استاد سابق دانشگاه میامی، همسرش فرزانه مدرسی و خواهرش فائزه فقیهی به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنها متهم‌اند که تجهیزات توالی‌یابی ژنتیکی را از مبدا تولید‌کنندگان آمریکایی به طور غیرقانونی به ایران انتقال داده‌اند.

در جستجوی نام محمد فقیهی درمانگاه تخصصی ژنتیک دکتر فقیهی در شیراز به دست می‌آید. این درمانگاه ارایه‌دهنده جدیدترین تکنیک‌های آزمایش نسل جدید توالی‌یابی ژنتیکی معرفی شده است. باشگاه خبرنگاران جوان نزدیک به سپاه پاسداران هم پیش‌تر در خبری به نام محمدعلی فقیهی به عنوان کاشف یک بیماری ژنتیکی و ژن عامل آن اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، فقیهی روز سه‌شنبه به همراه همسر و خواهرش در دادگاه حاضر شده است. این خانواده که مدیریت شرکت «اکسپرس ژنم در فلوریدا را بر عهده دارند به پولشویی و دریافت مقادیر قابل توجهی پول از حساب‌هایی در چین، مالزی، ترکیه، سنگاپور و امارات متحده عربی متهم شده‌اند.

بر اساس بیانیه خزانه‌داری آمریکا، آنها در فاصله اکتبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۲۰، حدود ۳.۵ میلیون دلار دریافت کرده‌اند. بخشی از این پول برای خرید تجهیزات و انتقال بدون مجوز آن به ایران استفاده شده است.

محمد فقیهی بهمن‌ماه گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی میامی شده و به ماموران فرودگاه درباره فعالیت‌های خود در ایران گزارش غلط داده است. مقامات می‌گویند او بر خلاف اظهاراتش مدیریت لابراتورای در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را بر عهده دارد. همچنین او تجهیزاتی را در چمدان خود حمل می‌کرده که آنها را زیر نان و مواد غذایی پنهان کرده بود. او در مورد وجود این تجهیزات در چمدانش نیز به ماموران گمرک فرودگاه اطلاعی نداده بود.

فقیهی به تقلب مالی نیز متهم شده است.

بیشتر از جهان