پرسپولیس پدیده آسیا را حذف کرد 

دفاع جانانه استقلال تاجیکستان دقیقه ۹۰ شکست

عکس: باشگاه پرسپولیس

پرسپولیس که در لیگ قهرمانان به یک پای فینال‌های اخیر آسیا تبدیل شده، مقابل استقلال تاجیکستان پدیده لیگ قهرمانان به سختی با نتیجه یک - صفر پیروز شد، در نمایشی سخت‌گیرانه از سوی حریف تاجیک و با گل دقیقه ۹۰ که به پایان بازی جلوه‌‌ای هیجان‌انگیز داد.

استقلال دوشنبه و پرسپولیس تهران در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه مرکزی دوشنبه در حضور حدود ۱۸ هزار تماشاگر بازی کردند. این بازی به پرشین دربی شهرت یافته و از رویارویی‌های جذاب منطقه در فوتبال آسیاست. پرسپولیس در دو فصل اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا، بازی در حضور تماشاگران را تجربه نکرده بود و انگار در موقعیتی ناآشنا بازی می‌کرد.

پرسپولیس در نیمه اول با مالکیت ۷۵ درصدی توپ نمی‌توانست موقعیت بسازد. یحیی گل‌محمدی به وینگرهایش دل بسته بود که بتوانند از سد دفاع چند لایه استقلال بگذرند اما نه مهدی ترابی و نه امید عالیشاه در انجام این کار چندان موفق نبودند. بازی با دو هافبک دفاعی در مرکز زمین، این فرصت را از پرسپولیس سلب کرده بود که از میانه زمین به دفاع استقلال حمله کند.

پرسپولیس در نیمه دوم سعی کرد با اصرار به بازی خود دروازه استقلال را باز کند. البته گل‌محمدی سپس دست از این اصرار برداشت و وحید امیری را به خط میانی خود برگرداند تا بازی بهتری برای پرسپولیس ساخته شود.

دقایق برای پرسپولیس می‌گذشت و استقلال تاجیکستان هر دقیقه سخت‌گیرانه‌تر دفاع می‌کرد. پرسپولیس از دقیقه ۷۹ با تغییرات اساسی در خط حمله‌اش و ورود عیسی آل‌کثیر و حامد پاکدل سعی کرد بازی را در ۹۰ دقیقه تمام کند. مهاجمان جدید پرسپولیس اما در بیش از ده دقیقه بازی نمی‌توانستند از سد دفاعی که استقلال در تمام بازی ساخته بود، بگذرند.

دقیقه ۹۰ برای پرسپولیسی که می‌خواست بازی در ۱۲۰ دقیقه را برنامه‌ریزی کند، نجات‌بخش بود. مهدی ترابی توپی را به قصد سانتر روی دروازه استقلال فرستاد، اما زاویه مناسب این ارسال توپ را به تور دروازه استقلال رساند تا پرسپولیس جشن صعود بگیرد.

استقلال تاجیکستان را باید پدیده این فصل لیگ قهرمانان آسیا بدانیم، تیمی با بازیکنان کمتر شناخته‌شده در آسیا که منجسم و جذاب بود و تا یک هشتم لیگ قهرمانان پیش رفت و مقابل پرسپولیس نیز ۹۰ دقیقه دوام آورد. استقلال در دوشنبه تماشاگران پرشوری هم داشت و شاید یک قدرت تازه برای فصل‌های آینده لیگ قهرمانان آسیا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا اینگونه است که تیم‌های ایرانی در میانه این لیگ، فصل نقل و انتقالات را طبق تاریخ لیگ برتر در ایران پشت سر می‌گذارند و این تغییرات و ساختن یک تیم جدید در اوج بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، از کیفیت و هماهنگی تیم‌ها می‌کاهد. پرسپولیس نیز در حالی مقابل استقلال تاجیکستان در یک هشتم لیگ قهرمانان قرار گرفت که به تازگی بازیکنان مهمی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نورالهی و شهریار مغانلو را از دست داده است و هنوز جانشین‌های خوبی برای آنها ندارد. پرسپولیس با پیروزی مقابل استقلال تاجیکستان فرصت خواهد داشت تا تیم جدیدش را برای بازی‌های سخت‌تر در لیگ قهرمانان آماده کند تا کیفیتی بهتر از آنچه در شهر دوشنبه دیدیم، به نمایش بگذارد.

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس پس از پیروزی مقابل استقلال دوشنبه گفت: «باید بار دیگر از میزبانی تاجیکستانی‌ها تشکر کنم. خاطرات خیلی خوبی از اینجا داریم و با همین خاطرات کشور دوست‌مان را ترک ‌می‌کنیم. باتوجه به اینکه شرایط بازی با چمن ورزشگاه سخت بود، و این تیم مقابل هوادارانش بازی می‌کرد، انگیزه بالایی داشت. ما بر این مشکلات غلبه کردیم و فوتبال شناور را نشان دادیم و رو به جلو بازی کردیم. من از تک تک بازیکنانم تشکر می‌کنم، شرایط و بازی خیلی سختی بود و فکر کنم یکی از سخت‌ترین قرعه‌ها این بود که در چنین شرایطی در چمن مصنوعی و مقابل هواداران بازی کنند. ما این کار سخت را انجام دادیم. این برد را به هواداران خوب پرسپولیس تقدیم می‌کنم.»

یحیی گل‌محمدی هنوز فصل نقل و انتقالات را به پایان نرسانده است و در برگشت به تهران می‌خواهد تیمش را با خریدهای جدید کامل کند. او رویای قهرمانی در آسیا را دارد، اگرچه می‌داند حریفان آسیایی در مراحل بعدی تیم‌هایی هستند که در ساختار متفاوتی با لیگ ایران بازی می‌کنند. پرسپولیس اما پس از تجربه دو فینال با برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل‌محمدی، و پس از ۵ قهرمانی پی‌درپی در لیگ برتر، چرا نباید آرزوی قهرمانی در آسیا را در سر داشته باشد؟

بیشتر از ورزش