بلینکن: فروپاشی سریع ارتش افغانستان همه چیز را یکباره تغییر داد

وزیر خارجه آمریکا از عملکرد دولت بایدن در خروج از افغانستان دفاع کرد

آنتونی بلینکن در نشست روز سه شنبه کمیته روابط خارجی سنا - JABIN BOTSFORD / POOL / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی تحولات افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکا و ائتلاف بین‌المللی از آن کشور شرکت کرد و به پرسش‌های اعضای کمیته پاسخ داد.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه نیز در نشست مشابهی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان حضور یافت و به پرسش‌های انتقادآمیز اعضای کمیته در مورد خروج آمریکا از افغانستان و قدرت‌گیری طالبان در آن کشور پاسخ داد.

در نشست امروز، هم سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی از حزب دموکرات و هم سناتور جیمز ریش عضو ارشد کمیته از حزب جمهوری‌خواه، در سخنان مقدماتی خود در آغاز جلسه از روند خروج انتقاد کردند.

سناتور منندز گفت «اجرای خروج آمریکا به روشنی معیوب و مرگبار بود ... این کمیته انتظار دارد که توضیحات کامل در مورد تصمیم‌های این دولت را در مورد افغانستان از زمان آغاز به کار در ژانویه گذشته دریافت کند.»

سناتور ریش نیز نحوه خروج نظامی آمریکا از افغانستان را «ناکامی غم‌انگیز» توصیف کرد و دولت جو بایدن را به «بی‌لیاقتی» متهم کرد و گفت عملکرد آن در این مورد به اعتبار ایالات متحده در جهان آسیب رسانده است.

آنتونی بلینکن در پاسخ گفت مقام‌های آمریکا انتظار نداشتند که نیروهای طالبان با این سرعت پیشروی کنند و نیروهای امنیتی مورد حمایت آمریکا یازده روزه از هم بپاشند و افزود: « این چیزی است که همه چیز را تغییر داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن گفت که دولت بایدن خواستار طرحی از سوی نیروهای امنیتی دولتی برای دفاع از شهرهای عمده افغانستان بود، اما هرگز چنین طرحی شکل نگرفت و به نظر هم نمی‌رسید که می‌خواستند از بخش‌هایی از کشور عقب نشینی کند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان خنثی کردن یک حمله تروریستی در کابل در ماه گذشته، یک امدادگر غیرنظامی کشته شد یا یک عضو داعش گفت، «نمی‌دانم، چون در حال بررسی موضوع هستیم.»

پیش از خاتمه خروج نظامیان خارجی از افغانستان در پایان ماه اوت، یک خودرو در کابل هدف حمله پهپادی قرار گرفت و به گفته پنتاگون، توطئه داعش برای انجام یک حمله تروریستی جدید در نزدیکی فرودگاه کابل خنثی شد.

آنتونی بلینکن با بیان این که دولت ایالات متحده در حال بررسی آن حمله است، وعده داد که ارزیابی کامل خود را ارائه خواهد داد.

سناتور منندز گفت وضعیت کنونی نیازمند پاسخگویی کامل دولت است و این بدون حضور وزیر دفاع در جلسه میسر نمی‌شود. او افزود که اگر لوید آستین [وزیر دفاع آمریکا] حاضر به شهادت نشود، از اختیارات کمیته برای احضار او استفاده خواهد شد.

بلینکن از دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و توافق صلح فوریه ۲۰۲۰ دولت او با طالبان انتقاد کرد و گفت علاوه بر فروپاشی غیرمنتظره دولت و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی افغانستان، آن توافق نیز دست دولت بایدن را بست.

وزیر خارجه آمریکا گفت، «حتی خوش‌بینانه‌‌ترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند نیروهای دولتی در کابل، وقتی نیروهای آمریکا هنوز آنجا هستند، از هم بپاشند.» وی افزود، ارزیابی‌ها بر دوران پس از خروج نظامی متمرکز بودند.

باب منندز در پایان این نشست که حدود سه ساعت و نیم طول کشید، از بلینکن بابت حضور در این جلسه تشکر کرد و گفت: «به نظرم شما هم با من همعقیده‌اید که در طول بیست سال گذشته، کنگره در مورد افغانستان گمراه شده است.»

سناتور منندز تاکید کرد که «قرار نیست گذشته را تکرار کنیم. باید از آن درس بگیریم و این هدف نهایی است که این کمیته دنبال می‌کند.»