ابتلای نوزادان در اسپانیا به پُر مویی شدید بر اثر مصرف داروی اشتباه

«پیشانی، لپ‌ها، بازوها، پاها و دست‌های پسرم پر از مو شده‌اند»

LOIC VENANCE / AFP

دست کم ۱۷ کودک در اسپانیا پس از مصرف نوعی دارو دچار علایمی از بیماری که تاکنون سندروم گرگینه یا پُرمویی شدید خوانده می‌شود، شده‌اند.

این کودکان که شامل چند نوزاد نیز می‌شوند پس از اینکه به جای داروی درمان مشکلات شکمی، داروی درمان ریزش مو برای آن‌ها تجویز شد، موهای زیادی در تمام سطح بدنشان رشد کرده است.

یکی از مادران این کودکان به نام آنجلا سلز از گرانادا به روزنامه اِل پائیس گفته است: «پیشانی، لُپ‌ها، بازوها، پاها و دست‌های پسرم پر از مو شده‌اند. ابروهای او مثل یک فرد بزرگسال شده و خیلی ترسناک است.»

این رسوایی پس از آن اتفاق افتاد که یک آزمایشگاه در مالاگا داروی ماینوکسیدیل را که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود در ظروفی که دارای برچسب اُمپرازول، دارویی که برای درمان مشکلات گوارشی و معده استفاده می‌شود قرار داده بودند.

ماریا لوئیزا کارسدو، وزیر بهداشت روز چهارشنبه گفت: «این ظروف نگهداری دارو به تمام داروخانه‌ها در سطح اسپانیا فرستاده شده‌اند».

هنوز مشخص نیست که این آزمایشگاه دارویی که Farma-Quimica Sur نام دارد، چگونه مرتکب چنین اشتباهی در ماه ژوئن امسال شده است. اما این آزمایشگاه اکنون تعطیل شده است و تمام این داروها از سطح بازار جمع‌آوری شده‌اند.

با صحبت درباره این تجربه  مادر دیگری که خود را آمایا معرفی کرده گفته است هنگامی که در اوایل امسال دختر ۲۲ ماهه او « روی صورتش مو رشد کرد» دچار وحشت شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: « فوراً با دکتر متخصص کودکان تماس گرفت و پس از چند سؤال، مشخص شد که او شربتی را به دخترش داده است که به او گفته شده بود برای درمان درد شکم مناسب است».

سپس به وی گفته شد تا از ادامه استفاده از این دارو خودداری کند اما « بطری این دارو را در یخچال نگه دارد» تا اینکه جمع‌آوری شود و مورد بررسی قرار گیرد. بعداً مشخص شد که این بطری حاوی ماینوکسیدیل ( داروی درمان ریزش مو) بوده است.

تاکنون قربانیان این اشتباه پزشکی در کانتابریا در شمال، گرانادا در جنوب و والنسیا در شرق اسپانیا شناسایی شده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی