افزایش جرم و جنایت در هرات پس از به قدرت رسیدن طالبان

سرقت‌های مسلحانه دوباره در هرات اوج گرفته است

افزایش سرقت‌های مسلحانه و دزدی موبایل در هرات در وضعیتی صورت می‌گیرد که طالبان هشدار داده‌اند که دوباره به مجازات اسلامی اقدام خواهد کرد- WAKIL KOHSAR / AFP

بیش از ۲۴ ساعت از حضور طالبان در شهر هرات نگذشته بود که این گروه دو تن را به جرم دزدی در این شهر با روی سیاه به گردش در آوردند. طالبان ادعا کردند که پس از این نه دزدی در افغانستان صورت خواهد گرفت و نه آدم‌ربایی و قتل. جنایت‌هایی که در سالیان گذشته روح و روان مردم هرات را به شدت آسیب رسانده بود. اما این ادعای طالبان همچنان در حد ادعا باقی ماند. چند روز پس از حضور طالبان در هرات، دوباره سرقتها از جمله سرقتهای مسلحانه و قتلهای مشکوک در این شهر از سر گرفته شد. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که حتی درکوچه‌هایی که رفت و آمد افراد زیاد هم است، دزدان بدون واهمه دست به سرقت می‌زنند. در کنار آن  ترور شهروندان هرات نیز از سر گرفته شده است. هفته قبل خبرگزاری‌های داخلی از ترور دو هراتی در یک روز در این شهر خبر دادند. روز گذشته نیز یک ساکن هرات در داخل شهر به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

شماری از اهالی هرات با شکایت از این وضعیت می‌گویند گمان می‌کردیم با آمدن طالبان، حداقل دزدی‌ها به خصوص دزدی موبایل که به صورت سرسام آوری در شهر وجود داشت کم شود. اما برعکس، این دزدی‌ها افزایش هم یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید (اسم مستعار) از اهالی هرات می‌گوید: «ما با اعتماد این که طالبان امنیت را گرفته‌اند و دزدان از ترس برخورد طالبان، جرات دزدی را ندارند، بدون ترس و واهمه تا  دیروقت‌ شب بیرون از خانه بودیم. ولی متاسفانه این امید اشتباهی بود. سر شب نزدیک خانه ما موبایل، پول و داروندار یکی از اعضای فامیل ما را بردند. حتی کفش‌هایش را چون نو خریده بود نیز از پایش کشیدند.»

او می‌گوید حالا در روز روشن آن هم در جاده‌های شلوغ با هفت‌تیر کنارت می‌ایستند. موبایل و کیف جیبی‌ات را می‌گیرند. اگر سروصدا کنی گلوله‌ای هم به سویت شلیک می‌کنند و بدون ترس از منطقه دور می‌شوند.

سمیه (اسم مستعار) از خبرنگاران ساکن هرات می‌گوید: «وضعیت بدتر از زمان قبل از طالبان شده است. به خصوص پس از این که درهای زندان هرات باز شد و در کنار تعدادی طالب، همه جنایتکاران و قاتلان هم بیرون شدند.» سمیه از قتل دو نفر در یک روز تعریف می‌کند و می‌گوید بررسی‌های خبرنگاران مشخص کرد که هر دو نفر به دست یک تن از اعضای خانواده شان کشته شدند. آن فرد تا پیش از آن، در زندان بوده و از این دو مقتول درخواست کرده بود که برای رها شدنش پول تهیه کنند، اما آنها نپذیرفتند. به گفته سمیه، قاتل که به جرم قتل به زندان افتاده بود، پس از رهایی به سراغ هر دو تن می‌رود و در فاصله نیم ساعت هر دو را به قتل می‌رساند و خودش فرار می‌کند. طالبان گفته‌اند که به دنبال قاتل می‌گردند، اما تا حال او را دستگیر نکرده‌اند.

به گفته سمیه افزایش دزدی‌ها به خصوص دزدی موبایل و پول از افراد در روز روشن به افزایش بیکاری ارتباط دارد. قبل از این نیز بیکاری عمده ترین دلیل جرم و جنایت در هرات بود. حالا که بیکاری نسبت به گذشته افزایش یافته، مردم نگران افزایش جنایت‌ها از جمله سرقت‌های مسلحانه‌اند.

گفته می‌شود که بیشتر شهروندان هرات موبایل‌های مدل بالای خود را دیگر از خانه با خود بیرون نمی‌آورند و بیشتر در پی خرید موبایل‌های ارزان‌اند.

افزایش سرقت‌های مسلحانه و دزدی موبایل در هرات در وضعیتی صورت می‌گیرد که طالبان هشدار داده‌اند که دوباره به مجازات اسلامی در قبال دزدی و قتل اقدام خواهند کرد. البته طالبان در همین سال‌ها نیز در مناطق زیر نفوذ خود از مجازات‌های خشن استفاده کرده‌اند، مانند سنگسار دختران و پسران به جرم رابطه جنسی، قصاص قاتلان به دست خانواده مقتول، و بریدن دست دزدان.