دقت «بالای ۹۹ درصد» سگ‌ها در تشخیص مبتلایان به کرونا

دو سگ هفت ساله در یک دوره آزمایشی ۳۰ روزه در فرودگاه میامی شروع به کار خواهند کرد

قبلا از سگ‌های تشخیص‌دهنده ویروس کرونا در فرودگاه‌های فنلاند و امارات متحده عربی استفاده شده بود - Alberto PIZZOLI / AFP

دو سگ که  می‌توانند افراد مبتلا به کووید-۱۹ را از طریق بو کشیدن نفس و عرق آنان تشخیص دهند، در فرودگاه بین‌المللی میامی مستقر شدند.

بر اساس آزمایش‌های داوری شده (peer-reviewed) و دو سو کور (double blind) در مرکز پزشکی قانونی و دادگستری دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، دقت «کبرا» از نژاد مالینو بلژیکی و «وان‌بتا» از نژاد ژرمن شپرد در تشخیص ویروس بین ۹۸ تا ۹۹ درصد است.

این دو سگ هفت ساله که برای اولین بار در نوع خود در یک دوره آزمایشی ۳۰ روزه در فرودگاه میامی شروع به کار خواهند کرد، قرار است با بو کردن ماسک کارکنان در محل بازرسی امنیتی و تشخیص بوی ناشی از تغییرات سوخت‌وساز در اثر ابتلا به کووید-۱۹ بیماران را تشخیص دهند.

درصورت تشخیص وجود ویروس، از کارمند فرودگاه آزمایش تشخیص فوری کووید-۱۹ گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کِنِت فُورتون، استاد ارشد شیمی و زیست‌شیمی دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، به سی‌ان‌ان گفته است که سگ‌ها از طریق ماسک بیماران آلوده در بیمارستان آموزش دیده‌اند. سطح ماسک‌ها «غیرفعال» شده بود تا سگ‌ها در معرض خطر ابتلا به ویروس نباشند.

پروفسور فورتون به واشنگتن پست گفت: «لحظه شادی من وقتی بود که فهمیدم نه تنها می‌توان سگ‌ها را برای این کار آموزش داد، بلکه میزان دقت آن‌ها خیلی هم زیاد بود.»

در این آزمایش‌ها، میزان دقت وان بِتا ۹۸.۱ درصد و دقت کبرا ۹۹.۴ درصد بوده است.

پروفسور فورتون با اشاره به تشخیص‌های فوق‌العاده دقیق کبرا گفت: «همه، حتی انسان‌ها، گاه اشتباه می‌کنند. اما او تقریبا هرگز اشتباه نمی‌کند.»

قبلا از سگ‌های تشخیص‌دهنده ویروس کرونا در فرودگاه‌های فنلاند و امارات متحده عربی استفاده شده بود. در ماه ژانویه هم از آن‌ها برای بو کردن تماشاچیان یک مسابقه بسکتبال میامی هیت کمک گرفته شد.

فلوریدا در حال حاضر با افزایش شدید موارد ابتلا به کووید-۱۹ مواجه است و بر اساس گزارش «ساندِی»، بنا بر براوردی هفت روزه، روزانه ۱۵ هزار و ۶۳۳ مورد جدید ابتلا ثبت می‌شود.

فرماندار ران دوسانتیس استفاده اجباری از ماسک را ممنوع  و از شرکت‌های خصوصی که قصد داشتند واکسن را اجباری کنند، شکایت کرده است.

هفته پیش، بعد از آنکه قاضی لئون کانتی دستور ممنوعیت استفاده اجباری از ماسک آقای دوسانتیس را تا دادگاه استیناف به حالت تعلیق در آورد، یک دادگاه در فلوریدا این حکم را برگرداند.

© The Independent

بیشتر از جهان