مت گالای ۲۰۲۱؛ اژدهای خواب‌آلود

مهم‌ترین ویژگی مت گالای امسال این بود که بالاخره برگزار شد

یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین رویدادهای مد پس از انتظاری طولانی شب گذشته فرش قرمز خود را در نیویورک پهن کرد و برای ساعاتی میزبان تعدادی از مشهورترین افراد کره زمین بود.

مت گالا که هر سال جهت جمع‌آوری کمک مالی برای موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن برگزار می‌شود، سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد.

 مهمانان امسال هم باید از قوانین بهداشتی مربوط به پیشگیری از انتقال ویروس کرونا پیروی می کردند، از جمله استفاده از ماسک در محیط دربسته، اما این امر جلوی جلوه گری شبانه را نگرفت.

حال و هوای لباس‌های امسال باید بر اساس شعار امسال مت گالا، «در آمریکا: واژه‌ای از مد » انتخاب می‌شد و هر چیز آمریکایی که تصورش را بکنید در گوشه و کنار این رویداد به چشم آمد. از جنبش جان سیاهان مهم است و مالیات دادن ثروتمندان گرفته تا مجسمه آزادی و فیلم‌های هالیوودی.

میزبان مراسم امسال بیلی ایلیش، ستاره پاپ، نائومی اوساکا، تنیس باز، تیموتی شالامی بازیگر و آماندا گورمن شاعر بودند.

مراسم بدون حاشیه و جنجال تمام شد. نه کسی روی دامن بغل دستی‌اش را لگد کرد و نه مهمانی روی پله‌ها زمین خورد تا سال‌ها سوژه صحبت شود اما چند لباس بودند که احتمالاً برای مدت‌های طولانی نماد مت گالای ۲۰۲۱ باشند.

تصویر پوشش سراسر سیاه کیم کارداشیان از همین حالا در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. این پوشش که حتی صورت کیم کارداشیان را هم پوشانده بود، کار طراح خانه مد بالنسیاگا، دمنا واسیلیا (Demna Gvasalia) بود.

این لباس را با سرهمی زمستانی زیر لباس تا کلاغ و جادوگر سوار جارو تا دزد نیمه‌شب و حجاب اجباری طالبان و داعش برای زنان، مقایسه کردند. اگر هدف این بود که آخر شب همه درباره کیم کارداشیان حرف بزنند، لباس موفقی بود!

برای باقی لباس‌ها انگار یک وظیفه تعریف‌شده بود. این‌که به یاد همه بیاورند مت گالای ۲۰۱۸ چقدر محشر بود. حتی رگه‌هایی از طراحی‌های اجرای نشده آن سال را در لباس‌های دیشب می‌شد دید. هر چند از آن شکوه و وقار خبری نبود. ایراد چندانی هم نمی‌شود به صنعت زمین‌خورده لباس و جواهر گرفت.

به جز چند لباس که مشخص بود ماه‌ها برای درست کردنش وقت صرف شده، بقیه طوری بودند انگار با هر کوک به لباس این ترس در فروشنده وجود داشت که این رویداد ممکن است اصلاً برگزار نشود.

 لباس چهل کیلویی سیمون بیلز که با کمک شش مرد جوان روی فرش قرمز آمد و لباس ۴۵ کیلویی پرشز لی که هر دو نقره‌ای و سنگ دوزی شده بودند احتمالاً سنگین‌ترین لباس‌های امسال بودند.

برهنه‌ترین یا شفاف‌ترین لباس‌ها را هم زویی کراویتز، کندال جنر، ایمان هامام و تیانا تیلور پوشیده بودند.

 غیر از این‌ها و چند لحظه به‌یادماندنی دیگر، بیشتر شور و حرارت مت گالای امسال ناشی از هیجان‌زدگی خود مراسم بود. چند روز که بگذرد و طوفان شبکه‌های اجتماعی بخوابد خواهیم دید کدام لباس‌ها در خاطره جمعی «مت گالای بعد از سال کرونا» باقی خواهد ماند.

بیشتر از مُد و زیبایی