طالبان باوجود ادعای «عفو عمومی» نیروهای امنیتی سابق را به قتل رساندند

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد طالبان را به جنایات جنگی متهم کرده است

«طالبان علاوه بر قتل نیروهای امنیتی، کارمندان سابق دولت و اعضای خانواده آن‌ها را بازداشت کرده و برخی را به قتل رسانده‌ است» - Aamir QURESHI / AFP

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد، گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان در افغانستان نیروهای امنیتی سابق را به قتل رسانده‌اند.

میشل باشله، کمیسر کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد که در روز دوشنبه در نشست عمومی شورای حقوق بشر این نهاد صحبت می‌کرد، گفته است که طالبان بر خلاف تعهد خود،  حقوق بشر از جمله حقوق زنان را نقض کرده است.

خانم باشله اظهار داشت: «طالبان علاوه بر قتل نیروهای امنیتی، کارمندان سابق دولت و اعضای خانواده آن‌ها را بازداشت کرده و برخی را به قتل رسانده‌ است.» او همچنین گفت که طالبان در جست‌وجوی خانه به خانه در افغانستان، در پی کسانی‌اند که در گذشته با دولت افغانستان، نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند یا در شرکت‌های آمریکایی کار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید بین حرف و عمل طالبان تفاوت زیادی وجود دارد. خانم باشله در مورد زنان نیز گفته است که طالبان در سه هفته گذشته نشان دادند هیچ ارزشی برای حقوق زنان قائل نیستند و زنان را به شکل روزافزونی از جامعه حذف کرده‌اند.

خانم باشله در ادامه نگرانی خود را از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی، تک قومی بودن حکومت طالبان و به خصوص حضور نداشتن زنان در این حکومت را ابراز داشته است.

طالبان سخنان کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد را رد کرده‌ است.

گروه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای، گزارش کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وقوع جنایت‌های ضدبشری را رد کرده است. طالبان در این اعلامیه گفته‌اند که این نهاد نباید گزارش‌های خود را بر اساس خبرهای نادرست تهیه کند. طالبان از کمیته حقوق بشر خواسته‌ است به مناطق جنگی بروند و بر اساس مشاهدات خود گزارش تهیه کنند.

این در حالی است که خبرهای زیادی از جنایت نیروهای طالبان در مناطق جنگی به خصوص پنجشیر به گوش می‌رسد. رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر دلخراشی را به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد طالبان با برپایی دادگاه‌های صحرایی غیرنظامیان را به گلوله می‌بندند. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان در پنجشیر افرادی را که فقط لباس پلنگی (مخصوص کماندو) به تن داشته‌اند را هم به قتل رسانده‌اند؛ بدون آنکه تحقیق کنند آیا آن‌ها عضو نیروهای امنیتی افغانستان بوده‌اند یا خیر.