بلینکن در کنگره آمریکا از خروج ایالات متحده از افغانستان دفاع کرد

وزیر خارجه آمریکا در کمیته مناسبات خارجی مجلس نمایندگان از عملکرد واشنگتن در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تمام‌قد دفاع کرد

آنتونی بلینکن از طریق تماس ویدئویی در جلسه استماع مجلس نمایندگان حضور یافت-SAUL LOEB / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه ۱۳ سپتامبر، در کمیته مناسبات خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از عملکرد واشنگتن در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تمام‌قد دفاع کرد.

منتقدان اقدام جو بایدن در خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان را، آن را شتابزده و بی‌برنامه می‌دانند و برخی آن را «شکستی تحقیرآمیز از طالبان»‌ توصیف کرده‌اند.

بلینکن از طریق ارتباط ویدئویی در جلسه فوق حضور یافت تا به پرسش‌های نمایندگان کنگره پاسخ دهد و اسکات پری، عضو مجلس نمایندگان در انتقاد از بلینکن گفت که او  زحمت حضور فیزیکی در کنگره را به خود نداد.

بلینکن در این جلسه بیش از همه درباره پشت سر جا گذاشتن شهروندان آمریکایی و متحدانشان بویژه افغان‌هایی که با نیروهای آمریکایی کار می‌کردند، هدف انتقاد قرار گرفت.

بلینکن گفت «حتی در بدبینانه‌ترین برآوردها پیش‌بینی نشده بود که دولت کابل وقتی که نیروهای آمریکایی هنوز در افغانستان هستند سقوط می‌کند.» او همچنین گفت هیچ شاهدی وجود نداشت که نشان دهد «حضور طولانی‌تر آمریکا نتیجه را تغییر می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن در داخل آمریکا و همچنین از سوی متحدان آمریکا با انتقادهای گسترده‌ای درباره خروج سراسیمه از افغانستان مواجه شده است. این خروج موجب سقوط غیرمنتظره حکومت مرکزی در کابل و همچنین نیروهای امنیتی افغانستان شد که سالها از سوی آمریکا حمایت مالی و آموزشی دریافت می‌کردند.

مقام‌های دولت بایدن در توجیه عملکرد سراسیمه خود در خروج از افغانستان همواره گفته‌اند که توافق دولت قبلی آمریکا با طالبان، دستشان را بسته بود. آنتونی بلینکن، در این باره گفت:‌ «ما ضرب‌الاجل خروج را به ارث گرفتیم اما برنامه‌ خروج را به ارث نبردیم.»

قبل از خروج نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از افغانستان، نیروهای گروه شبه‌نظامی و اسلامگرای طالبان به سرعت در کشور پیش رفتند و در نیمه ماه اوت، کابل را تحت اختیار خود درآوردند.

به دنبال سقوط کابل هزاران نفر به فرودگاه کابل رفتند تا از کشور خارج شوند و شماری از افراد در جریان وضعیت آشفته فرودگاه جان باختند. یک انفجار انتحاری در کابل نیز ده‌ها آمریکایی و افغان را به کشتن داد.

بلینکن عملیات خروج آمریکاییها را «تلاشی‌ استثنایی» توصیف کرد و در عین حال گفت که برخی پروازهای چارتر برای مدتی در مزارشریف بوده‌اند که به آنها اجازه خروج داده نمی‌شود.

حساب توییتر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا، در این باره نوشته است که آنتونی بلینکن به اقدام طالبان در جلوگیری از پرواز هواپیماهای چارتر به خارج از افغانستان اعتراف کرده است و به گفته آنان، این به معنای «گروگان‌گیری» است.

وزیر خارجه دولت بایدن گفت: «اگر طالبان به دنبال مشروعیت یا هرگونه حمایت است، باید از آزادی سفر آغاز کند.»

بلینکن گفت: «اگر ۲۰ سال حضور و حمایت‌های میلیاردها دلاری و آموزش کافی نبوده، یک یا پنج یا ده سال دیگر چه فرقی می‌توانست داشته باشد؟»

او همچنین گفت: «آیا رقبای استراتژیکی چون چین و روسیه، یا کشورهای متخاصمی چون ایران و کره شمالی، دلشان نمی‌خواست که آمریکا جنگ ۲۰ ساله را ادامه می‌داد و یک دهه دیگر در افغانستان گرفتار می‌شد؟»

مایکل مک‌کال، رییس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در شروع جلسه استماع روز دوشنبه، خروج از افغانستان را «فاجعه‌ تمام‌عیار و گسترده» توصیف کرد و هشدار داد که اکنون بسیاری از شهروندان افغان در خطر کشته شدن توسط طالبان قرار دارند. او گفت که آمریکا اکنون در مقابله با تهدید تروریسم در افغانستان، به شدت محدود شده و «چشم و گوش‌ خود در میدان، و قابلیت اطلاعاتی خود در منطقه را از دست داده است.»‌

بلینکن گفت: «ما بدون شک ظرفیت قابل توجهی را از دست داده‌ایم، اما برای جبران آنها راه‌هایی هست که داریم رویشان کار می‌کنیم.»

بلینکن گفت: «کمک ما به آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که به آنان تعهد ویژه داریم، در خروج از افغانستان ادامه خواهد یافت.»

او همچنین گفت که  کمک‌های انساندوستانه آمریکا به افغانستان ادامه خواهد داشت و نه از طریق ‌حکومت افغانستان، بلکه از طریق سازمان‌های مستقلی چون سازمان‌های غیردولتی و نهادهای سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

آمریکا در پایان ماه اوت ۲۰۲۱، به حضور ۲۰ ساله‌ خود در افغانستان پایان داد. در این دو دهه بیش از شش هزار آمریکایی و ۱۰۰ هزار شهروند افغان جانشان را از دست دادند و تخمین زده می‌شود که بیش از دو تریلیون دلار در آنجا هزینه شده است.

قرار است آنتونی بلینکن، روز سه‌شنبه در مجلس سنا به پرسش‌های قانونگذاران آمریکایی درباره افغانستان پاسخ دهد.

بیشتر از جهان