پس از همه بگومگوها، آژانس علیه ایران قطعنامه نداد

وزیر خارجه ایران گفت تهران خواهان ادامه مذاکرات است اما به شرط «نتایج ملموس»

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- REUTERS/Leonhard Foeger

قدرت‌های غربی روز دوشنبه تصمیم گرفتند در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در انتقاد از ایران مطرح نکنند. این در حالی است که حکومت ایران پذیرفته است که نظارت بر برخی فعالیت‌های هسته‌ای آن ادامه یابد. آژانس اما تاکید کرد که در یک نکته کلیدی دیگر (پیدا شدن رد اورانیوم در یک قالی‌شویی در تهران)، ایران هیچ توضیح و هیچ «وعده‌ای» نداده است. 

جلسه شورای حکام که متشکل از نمایندگان ۳۵ کشور است، روز دوشنبه آغاز شد و در همان ابتدا آمریکا به همراه سه متحد اروپایی‌اش (فرانسه، آلمان و بریتانیا)‌ اعلام کردند که قطعنامه‌ای علیه ایران به میان نمی‌آورند. بر این مبنا، چهار کشور غربی نشان دادند که هنوز امیدوار به ادامه مذاکرات هسته‌ای در زمان دولت ابراهیم رئیسی و احیای احتمالی برجام هستند.

رافائل گروسی، مدیر آژانس، در آخر هفته گذشته (درست پیش از جلسه روز دوشنبه) به تهران سفر کرد تا با مقامات ایران مذاکره کند. ایران طی آن دیدار پذیرفت که امکان دسترسی به تجهیزات نظارتی خود را برای آژانس تامین کند. دو هفته بود که کارت‌های ذخیره این تجهیزات پر شده بودند و حالا بازرسان آژانس امکان تعویض آن‌ها را (با دو هفته تاخیر از زمان لازم) خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گروسی روز یکشنبه گفت توافق آژانس و ایران «فوری‌ترین مسئله»‌ را حل می‌کند. او روز دوشنبه اما تاکید کرد که یک مسئله مهم دیگر مانده است که ایران هنوز تعهدی در زمینه آن نداده است:‌ پیدا شدن رد اورانیوم در چند مکان قدیمی و اعلام‌نشده که ایران هنوز هیچ توضیحی درباره‌ آن‌ها نداده است. اولین بار بیش از دو سال پیش بود که در یک قالی‌شویی در تهران رد پای اورانیوم پیدا شد.

گروسی در نشست خبری روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در این مورد، گفت: «به من هیچ وعده‌ای ندادند… به آن‌ها گفتم که باید صحبت شفافی با دولت جدید در این مورد داشته باشیم.»

در بیانیه مشترک ایران و آژانس که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است که گروسی در هفته جاری در وین با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار می‌کند و سپس به زودی برای «مذاکرات سطح عالی با دولت ایران» به تهران باز می‌گردد.

آقای گروسی هنوز نگفته است که در این سفر دقیقا با کدام مقام دیدار خواهد کرد. 

در پی انتخاب ابراهیم رئيسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر برجام در ماه ژوئن متوقف شد و از آن پس ادامه نیافته است. قدرت‌های غربی خواهان بازگشت ایران به میز مذاکره شده‌اند و هشدار داده‌اند که امکان دارد با گذشت زمان بیشتر، برای ادامه مذاکرات در چارچوب پیشین دیر شود. رئیسی گفته است که حاضر به بازگشت به مذاکرات است، اما در عمل هنوز اقدام مشخصی نکرده است. 

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، روز دوشنبه گفت‌وگویی تلفنی با همتای بریتانیایی خود، دومینیک راب، داشت که اولین تماس دو طرف محسوب می‌شد. 

به گزارش وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان گفت که دولت رئیسی «طبیعتا در ابتدای کار در حال مشورت‌های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است». او اما تاکید کرد که از مذاکراتی که «دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند»، استقبال خواهد کرد. 

راب و امیرعبدالهیان توافق کردند که به زودی در جنب مجمع عمومی سازمان ملل (که همین ماه در نیویورک برگزار می‌شود) نیز به گفت‌وگوهای خود ادامه دهند.

دیپلماتی در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، راجع به توافق روز یکشنبه ایران و آژانس گفت:‌ «ایران کارت‌هایش را خوب بازی کرده است. هرچند گروسی از تهران دستاورد بسیار کوچکی با خود به همراه آورد، وعده ادامه مذاکرات سطح عالی درباره مسائل باقیمانده باعث شد که فشار صدور قطع‌نامه از میان برود.»