نشست ژنو برای یاری‌رسانی به مردم افغانستان

سازمان ملل متحد و شرکای عمده‌اش خواهان ۶۰۶ میلیون دلار کمک به افغانستان تا پایان سال جاری میلادی، برای یاری‌رسانی به یازده میلیون افغان شده‌اند

روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر، نشست بین‌المللی برای یاری‌رسانی به افغانستان در ژنو برگزار شد.

آمریکا خواستار تخصیص میلیون‌ها دلار از سوی کشورهای یاری‌رسان به مردم افغانستان شد که ممکن است به‌زودی دچار گرسنگی شوند.

به گزارش اسوشییتدپرس، این نخستین نشست بین‌المللی در باره افغانستان از زمانی که طالبان دوباره در آن کشور به قدرت رسیده‌اند، آزمونی است برای کشورهای غربی که چگونه می‌خواهند از فاجعه انسانی برای مردم افغانستان جلوگیری کنند و همزمان، به حاکمان جدید فشار بیاورند که به حقوق بشر احترام بگذارند و بر مردم سخت نگیرند.

سازمان ملل متحد و شرکای عمده‌اش خواهان ۶۰۶ میلیون دلار کمک به افغانستان تا پایان سال جاری میلادی، برای یاری‌رسانی به یازده میلیون افغان شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خطاب به حاضران در نشست ژنو گفت: «مردم افغانستان به کمک برای ادامه حیات نیاز دارند. پس از دهه‌ها جنگ، مصیبت و نبود امنیت... اکنون زمان آن است که جامعه بین‌الملل در کنارشان بایستند. ما به آن‌ها مدیونیم.»

نگرانی عمده این است که کمک‌ها چگونه به دست مردم افغانستان، و نه به دست طالبان، برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همانند بسیاری دیگر از نشست‌های یاری‌رسانی که سازمان ملل برگزار کرده است، برخی کشورها از تخصیص کمک بیشتر خودداری کردند، و برخی دیگر بر کمک‌هایی که هم‌اکنون به افغانستان می‌کنند، تاکید کردند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، برنامه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن آلمان پانصد میلیون یورو به افغانستان و کشورهای همسایه‌اش تزریق خواهد کرد، اما جزئیات آن طرح اعلام نشده است. دانمارک و نروژ گفتند به ترتیب ۳۸ میلیون دلار و ۱۱.۵ میلیون دلار دیگر به افغانستان کمک خواهند کرد.

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که کشورش «متعهد است کمک انسان‌دوستانه» در اختیار مردم افغانستان بگذارد و برای این منظور ۴۶ میلیون دلار دیگر به سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواهد پرداخت. او گفت که به این ترتیب، جمع کمک آمریکا به افغانستان در سال مالی جاری به ۳۳۰ میلیون دلار خواهد رسید.

خانم توماس-گرینفیلد در عین حال افزود: «ما از طالبان تعهد شفاهی و کتبی درباره عملکرد سازمان‌های کمک‌رسان آن‌ها و نیز در باره حفظ حقوق گروه‌های اقلیت، زنان و دختران می‌خواهیم.» او افزود: «حرف کافی نیست. باید عمل ببینیم. جامعه بین‌الملل در این زمینه یک‌صدا است.»