جبهه مقاومت: تا آزادی افغانستان و شکست نظام طالبان مبارزه می‌کنیم

پنجشیر یگانه استان افغانستان است که تاکنون در برابر طالبان مقاومت کرده است

طالبان ادعا می‌کند پنجشیر را کاملا در کنترل دارد  اما جبهه مقاومت این ادعا را رد کرده است - Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود که همین اکنون در شمال افغانستان به‌ویژه استان پنجشیر با طالبان در جنگ است، در یک پیام صوتی جدید بار دیگر اعلام کرده است که تا آزادی افغانستان از دست طالبان به مبارزه ادامه خواهد داد و در برابر طالبان مزدور سر فرود نخواهد آورد.

صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان برجسته و یکی از یاران نزدیک احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان که اکنون به جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود پیوسته است، در پیامی تازه از مردم افغانستان خواسته است نگران نباشند زیرا آنان زنده‌اند و مبارزه برای آزادی افغانستان را ادامه خواهند داد و هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شوند.

آقای ریگستانی که اکنون به نمایندگی از جبهه مقاومت صحبت می‌کند، خطاب به مردم افغانستان گفت: «ما با جمعی از نیروهای مقاومت‌ در پنجشیریم و مبارزه ما علیه حکومت مزدور طالبان تا آزادی افغانستان ادامه دارد.»

ریگستانی دولت طالبان را دولتی دست‌نشانده خوانده و گفته است: «همه مردم افغانستان و آزادی‌خواهان جهان اطمینان داشته باشند که ما تا آخرین قطره خون برای دفاع از آزادی، ارزش‌های ملی و حقوق مردم خود می‌ایستیم و فرار نمی‌کنیم.»

این فرمانده مقاومت در سخنان خود تاکید می‌کند که نیروی مقاومت پنجشیر به هیچ وجه حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و تا زمان براندازی نظام طالبانی و رسیدن مردم به حقوق اساسی‌‌شان مبارزه می‌کند. او اظهار داشت: «به یاری خداوند و همکاری ملت ما، مقاومت زنده است و زنده خواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فرار اشرف غنی از افغانستان و ساقط شدن نظام جمهوری، طالبان جز استان پنجشیر، کنترل همه استان‌های افغانستان را به دست گرفتند. پنجشیر یگانه استانی بود که در آن یک جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود شکل گرفت. این جبهه چند بار به طالبان پیام داد تا علیه پنجشیر لشکرکشی نکند و برای ایجاد یک نظام سیاسی فراگیر با رهبران جبهه مقاومت گفت‌وگو کنند تا به تفاهم سیاسی برسند؛ اما طالبان یک هفته بعد از تصرف کابل، به بخش‌هایی از این منطقه حمله کرد و در نتیجه قسمت‌های زیادی از این استان را به تصرف درآورد و پرچم خود را برافراشت.

طالبان اکنون ادعا دارد که پنجشیر را کاملا در کنترل دارد و جبهه مقاومت را شکست داده است اما جبهه مقاومت چند بار در پیام‌های جداگانه ادعای تصرف کامل پنجشیر را رد و تاکید کرده است که جنگ علیه این گروه همچنان جریان دارد و طالبان به زودی شکست خواهند خورد.

این پیام صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان جبهه مقاومت در برابر طالبان، دقیقا زمانی منتشر شده است که اخباری از پنجشیر منتشر شده مبنی بر این که طالبان  شمار زیادی از جوانان این استان را به بهانه‌های مختلف در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها تیرباران کرده‌ است. طالبان این خبرها را تکذیب می‌کنند اما سازمان مستقل حقوق بشر افغانستان تاکید دارد چنانچه طالبان این ادعا را دروغ می‌داند، باید زمینه تحقیقی همه جانبه را فراهم کند اما طالبان تاکنون به این خواست سازمان حقوق بشر پاسخ نداده است.

در همین حال شماری از رسانه‌ها نیز در تلاش‌اند با حضور در منطقه گزارش‌‌های بی‌طرفانه‌ای درباره وضعیت مردم داخل پنجشیر تهیه کنند اما هنوز موفق نشده‌اند.