برخی تجهیزات نظارتی آژانس در حمله به تاسیسات کرج از بین رفته است

برخی از اطلاعات ضبط شده در دوربین‌های آژانس پس از تخریب دوربین‌های نظارتی از بین رفته است

تصویر ماهواره‌ای اینتل‌لب از برداشته شدن سقف محل حمله دوم تیرماه- تصویر از حساب توییتر @TheIntelLab 

رافائل گروسی روز دوشنبه با اشاره به انفجار در تأسیسات هسته‌ای ایران در کرج در تیرماه گذشته که برخی آن را به موساد نسبت می‌دهند، گفت که ممکن است برخی از تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این حادثه از بین رفته باشد.

به نوشته جروزالم پست، گروسی به علت وقوع این حادثه اشاره نکرد، اما این احتمال هم وجود دارد که ایران از این حادثه برای اقدام علیه تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده کرده باشد. با این حال او گفت که از دست دادن داده‌ها یک مسئله منفی است و به نظر می‌رسد اقدامات علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را تأیید نمی‌کند.

او در ادامه گفت که آژانس نمی‌داند چه میزان اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از دوربین‌های شکسته و آسیب‌دیده آن ازدست‌رفته است.

گروسی در مورد داده‌های مفقود شده گفت که امیدوار است سایر اطلاعات دریافتی نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشف اطلاعات مفقود شده در دوربین‌های از بین رفته، کمک کند. گروسی هنوز توضیح نداده است که چرا دوربین‌ها خراب یا آسیب دیده‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی تقریباً دو سال است که از توضیح درباره مواد هسته‌ای غیرقانونی و سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده سر باز زده است، اظهار داشت: این موضوع قابل پذیرش نیست.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که درخواست او در مورد مناطقی که معتقد است تهران باید الزامات بازرسی را رعایت کند یا پاسخ شفاف بدهد، صریح و علنی بوده است.

در تاسیسات کرج قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته با سرعت چرخش بالا ساخته می‌شود و ایران در ماه فوریه دسترسی بازرسان به آن را تعلیق کرد، اما اجازه داد دوربین‌های نظارتی فعال بمانند و گفت که در صورت حصول توافق در وین و احیای برجام، داده‌های آن در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایران ابتدا از خنثی کردن «یک خرابکاری» در تاسیسات کرج خبر داده بودند، اما اندکی بعد و با انتشار تصاویر ماهواره‌ای یک شرکت اسرائيلی، مشخص شد که خسارات بزرگی به این مرکز وارد شده است. حکومت ایران، همچون موارد گذشته، انگشت اتهام را به سمت اسرائيل نشانه گرفت.

این موضوع، به همراه برخی جزئیات دیگر از برنامه هسته‌ای ایران، در گزارش‌های دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز سه‌شنبه در اختیار اعضا قرار گرفت، آمده است. مدیرکل آژانس در این گزارش‌ها از همکاری نکردن ایران با آژانس، و نیز از توسعه غنی‌سازی اورانیوم در آن روند، ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکرات روز یکشنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ناظر هسته‌ای سازمان ملل اجازه می‌دهد تا به دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کند.

گروسی در کنفرانس خبری پس از مذاکره با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) ، با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید اظهار داشت این دیدار برای من بسیار مهم بود و ما بر سر تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم.

دو طرف در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «بازرسان آژانس مجاز به سرویس تجهیزات شناسایی شده و جایگزین کردن کارت‌های حافظه ذخیره‌سازی آنها هستند که تحت مهر و موم مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و AEOI در جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شوند.»