فریدون عباسی: توافق با آژانس جلو بهانه‌ها را گرفت 

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی چند ماه پیش گفته بود توافق با آژانس اشتباه محض است 

فریدون عباسی بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ و در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود - همشهری آنلاین

فریدون عباسی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این توافق جلو «بهانه‌ها» را می‌گیرد. اظهارنظر اخیر فریدون عباسی درباره توافق جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، تفاوت معنادار رویکرد او در مواجهه با دولت‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی را نشان می‌دهد. او در اسفند ۱۳۹۹ بعد از سفر رافائل گروسی به ایران و شکل‌گیری توافقی مشابه گفته بود: «مهلت سه‌ماهه اشتباه محض است و نباید در این دام بیفتیم چون در این چند ماه هم هیچ کاری برای لغو تحریم‌ها انجام ندادند.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۱ شهریور به تهران سفر کرد. در جریان دیدار او با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دو طرف بر تعویض کارت‌ حافظه دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای توافق کردند. همچنین قرار شد که ادامه مذاکرات در وین برگزار شود. 

این توافق علاوه بر اینکه چراغ سبز مجلس شورای اسلامی به ابراهیم رئیسی را آشکار می‌کرد، واکنش ابهام‌برانگیز فریدون عباسی، نماینده مجلس یازدهم را نیز در پی داشت. عباسی  که کمتر از یک سال پیش در زمان ریاست حسن روحانی بر دولت گفته شده بود که همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای «اشتباه محض» است و باید قطع شود، حالا در اظهارنظری متفاوت ادعا کرده است که توافق با آژانس جلو «بهانه‌ها» را می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریدون عباسی بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ و در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود. او پس از اعلام خبر توافق دولت سیزدهم با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به خبرگزاری ایرنا گفت: «این موضوع جلو بهانه‌گیری کشورهایی که به فعالیت‌های ایران شک و تردید دارند، می‌گیرد. به این معنا که بازرسی در ایران ادامه دارد و از نظر نظارتی داده‌ای از بین برده نمی‌شود و اگر به تعهدات خود عمل کنند، مطمئنا این داده‌ها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد که وظایف قانونی خود را انجام دهد.» 

عباسی توافق جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را نشانه «حسن نیت» ایران دانست و گفت: «کشورهای مقابل ما در برجام هم باید به تعهداتشان عمل کنند چون نمی‌توانیم یک‌طرفه تعهدات خود را اجرا کنیم.» 

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در حالی توافق دولت سیزدهم با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد که اسفند ۱۳۹۹ با اشاره به توافق ایران و آژانس در دولت روحانی که مشابه همین توافق فعلی بود، مدعی شده بود که حضور گروسی در تهران با هدف به تاخیر انداختن اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» انجام شده است. 

او با بیان اینکه مهلت سه‌ماهه «اشتباه محض» است، گفته بود: «ایران نباید در این دام بیفتد.» عباسی در آن زمان حتی قطع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را خواستار شد و اظهار داشت: «باید از همان روز تصویب مصوبه مجلس همکاری با آژانس را قطع می‌کردیم تا این فرصت سه ماه آینده داده نشود. اگر می‌خواستند کاری کنند باید تا الان انجام می‌دادند. پس فریب نخوریم. این‌طور نیست که بخواهیم وقفه‌ای بیندازیم و چیز جدیدی گیرمان بیاید. این‌ها همان‌هایی‌اند که می‌خواستند برجام را به مسائل موشکی و منطقه‌ای هم تعمیم دهند. حاج قاسم سلیمانی و فخری زاده را از ما گرفتند و مطمئن باشید ترور‌های دیگری در راه خواهد بود تا جامعه ما را شرطی کنند.»