نخستین سالگرد پیمان ابراهیم؛ نگاهی به جالب‌ترین همکاری‌های امارات و اسرائیل

اسرائیل و امارات در زمینه‌های مختلفی از آب و گاز گرفته تا پزشکی و درمان کرونا و صنعت فیلم و رسانه همکاری می‌کنند

همکاری در زمینه آب و نصب ژنراتورهای اسرائیلی تولید آب از هوا در ابوظبی تنها یکی از مزایای برقراری رابطه بین اسرائیل و امارات متحده عربی است-SAUL LOEB / AFP

حدود یک سال از پیمان ابراهیم می‌گذرد و طی این مدت ده‌ها شرکت، بنیاد و دفتر دولتی از اسرائیل و امارات متحده عربی با یکدیگر رابطه ایجاد کرده‌اند و در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند.

به مناسبت نخستین سالگرد امضاء «پیمان ابراهیم»، جوئیش نیوز سیندیکیت ۲۲ مورد از مزایای ملموس عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل را بررسی کرده است:

۱- افتتاح فروشگاه‌های کفش اسرائیل در امارات

بلافاصله پس از اعلام توافق‌نامه ابراهیم، فروشگاه زنجیره‌ای کفش «اسکوپ» اعلام کرد که پنج فروشگاه در دبی و ابوظبی افتتاح می‌کند. اگرچه این اولین تجارت از این نوع نیست، نخستین تلاش برای خرده‌فروشی یک کالای اسرائیلی در کشورهای عربی است. پیشتر، رونی اینساز که اصلیتی ایرانی دارد، در دوران جوانی با دبی تجارت می‌کرد.

۲- گشایش آموزشگاه زبان عبری در چهار مکان در امارات 

چند ماه پس از امضای پیمان ابراهیم، گزارش‌هایی مبنی بر گشایش یک موسسه آموزش زبان عبری در امارات منتشر شد. این آموزشگاه‌ها که موسسه آموزشی عبری نامیده می‌شوند، قصد دارند به افراد محلی که مشتاق آغاز تعامل با اسرائیلی‌ها به سبک اسرائیلی هستند، زبان و فرهنگ مردم آن کشور را آموزش دهد.

۳- حضور برترین‌های تکنولوژی سایبری اسرائیلی در دبی 

در ماه آوریل، شمار زیادی از مقامات بالای اسرائیل، مانند رئیس سابق موساد، ژنرال‌های بازنشسته ارتش و مدیرعامل‌های برجسته، برای سخنرانی در کنفرانس« سایبر تک گلوبال» (Cybertech Global) در دبی دعوت شدند.  این کنفرانس روندها، چالش‌ها و راه حل‌های دنیای سایبری را مورد بررسی قرار داد و حضور اسرائیلی‌ها نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد روابط عمیق‌تر بین دو کشور بود.

۴- امضای تفاهم‌نامه بین گروه جست‌وجو و نجات اسرائیلی با همتای اماراتی 

در اولین توافق در نوع خود، سازمان اسرائیلی جست‌وجو و نجات  زاکا (ZAKA) و سازمان‌دهندگان کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه و توسعه دبی (DIHAD)، تفاهم‌نامه‌ای با یکدیگر امضا کردند که بر اساس آن، بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، جنسیت، دین، یا عقاید سیاسی، قرار است در مقابل بحران‌ها و بلایای جهانی از یکدیگر پشتیبانی کنند.

۵- اقدام به راه‌اندازی موسسه تحقیقاتی مشترک اسرائیل و امارات در زمینه آب

در اوایل تابستان امسال، نمایندگان شرکت اسرائیلی واترگن ( Watergen - فعال در زمینه هوا و آب)، دانشگاه تل‌آویو، و شرکت اماراتی باینونا (Baynunah) در مورد تاسیس یک موسسه تحقیقاتی مشترک آب در امارات توافق‌نامه‌ای امضا کردند.  این موسسه قرار است به مسایل مربوط به آب آشامیدنی و تصفیه آب در مناطق خشک بپردازد و همچنین امکان تبادل دانشجو را بین دو کشور فراهم کند.

۶- نصب ژنراتورهای اسرائیلی تولید آب از هوا در ابوظبی 

خلیج‌تایمز در در گزارشی در مورد واترگن، اخیرا نوشت که شرکت اسرائیلی تولید آب از هوا، به عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی، در حال حاضر ۱۵ دستگاه متوسط در اطراف سواحل و پارک‌های ابوظبی مستقر کرده است و نتیجه آن ظاهراً موفقیت‌آمیز بوده است. گفته می‌شود حدود ۷۰۰ دستگاه دیگر نیز سفارش داده شده است که اکثر آن‌ها قرار است برای مصارف خانگی استفاده شوند.

۷- همیاری اسرائیل و امارات متحده عربی برای محافظت از پرنده‌های نادر بیابانی 

یکی از بزرگترین بهره‌مندان توافق‌نامه ابراهیم، پرنده کوچکی به نام هوبارا بوستارد بوده است. این پرنده نادر و درخطرانقراض که هم در اسرائیل و هم در امارات متحده عربی زندگی می‌کند، اکنون موضوع یک پروژه تحقیقاتی مشترک بین اداره طبیعت و پارک‌های اسرائیل و صندوق بین‌المللی ابوظبی است.

۸- اسرائیلی‌ها و اماراتی‌ها با هم پروژه درمان کووید-۱۹ را توسعه می‌دهند

بلافاصله پس از اعلام توافق‌نامه ابراهیم، شرکت دارویی Pluristem Therapeutics  یک تفاهم‌نامه با مرکز سلول‌های بنیادی ابوظبی امضا کرد تا پروژه درمان‌های سلولی برای بیماری‌هایی، از جمله کووید-۱۹ را پیش ببرد.  

۹- استفاده دبی از هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی برای امنیت نمایشگاه اکسپو

در آنچه می‌توان به عنوان یک تحول خارق‌العاده در خاورمیانه توصیف کرد، گفته می‌شود که دبی یک شرکت هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی را برای تامین امنیت نمایشگاه جهانی که پاییز امسال میزبان آن است، انتخاب  کرده است.  گزارش شده است که در جریان آن رویداد بین‌المللی، هواپیماهای بدون سرنشین ایروبوتیکس، به پلیس محلی در تامین امنیت و کوتاه شدن زمان واکنش اضطراری و نیز کاهش نیاز به پرسنل امنیتی کمک خواهند کرد.

۱۰- استفاده موزه‌های اسرائیلی و اماراتی از داشته‌های یکدیگر 

در ماه دسامبر، مرکز میراث اورشلیم برای یهودیان خاورمیانه و شمال آفریقا، و موزه چهارراه تمدن‌های دبی تفاهم نامه‌ای امضا کردند که در آن متعهد شدند روابط مثبت گذشته بین یهودیان و مسلمانان را برجسته کنند و فرهنگ، سنت‌ها، و تاریخ این دو گروه قومی را حفظ کنند و به اشتراک بگذارند.  

۱۱- همکاری اسرائیل و امارات در زمینه ورزش

هاکی روی یخ، راگبی، بیس‌بال، و دوچرخه‌سواری، رشته‌هایی بودند که ورزشکاران اسرائیلی‌ و اماراتی‌ برای نخستین بار، در سال جاری میلادی در آن با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین، برای اولین بار ورزشکاران اسرائیلی برای رقابت با دوستان تازه خود به امارات متحده عربی سفر کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۲- سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در بخش گاز طبیعی اسرائیل

میدان گاز طبیعی تامار اسرائیل امسال مالکان تازه‌ای پیدا کرد. غول حفاری اسرائیلی (دلک) ۲۲ درصد سهام خود در این حوزه گازی را به شرکت نفتی موبادالا، متعلق به ابوظبی، فروخت. این بزرگترین معامله تجاری بین دو کشور تا به امروز است که مبلغ آن ۱.۱ میلیارد دلار  برآورد می‌شود. 

۱۳- نهادهای حفظ تاریخ ملی دست به دست هم می‌دهند

کتابخانه ملی اسرائیل و بایگانی ملی امارات متحده عربی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که شامل یک دوره سه ساله اولیه می‌شود که در آن، دو نهاد مزبور در دیجیتالی شدن، به‌اشتراک‌گذاری دانش، و تبادلات فرهنگی، از جمله سفرهای آموزشی، کنفرانس‌ها، و کارگاه‌های آموزشی همکاری خواهند کرد.

۱۴- همکاری بحرین و اندیشکده‌های اسرائیلی در زمینه امنیت منطقه 

موسسه دیپلماسی بین‌المللی ابا ابان در IDC Herzliya و موسسه دراسات (مرکز مطالعات استراتژیک، بین‌المللی و انرژی بحرین) تابستان امسال تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در زمینه‌های امنیت منطقه‌ای و روابط چندجانبه در خاورمیانه امضا کردند.  این دو موسسه برنامه‌ریزی کرده‌اند تا این مسایل را از طریق جلسات سالانه، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، برنامه تبادل کمک‌ها و سمینارها، کنفرانس‌ها، و کارگاه‌های آموزشی مشترک مورد بررسی قرار دهند.

۱۵- سرمایه‌گذاری ابوظبی در راه‌اندازی تولید گوشت اسرائیلی

الف فارمز Aleph Farms  یک شرکت اسرائیلی است که گوشت «استیک» را مستقیما از سلول‌های حیوانی اصلاح نشده ژنتیکی پرورش می‌دهد.  این دستاورد نتایج و استفاده‌های زیادی دارد، مانند تولید اولین گوشت گاو پرورش یافته آزمایشگاهی جهان و اولین استیک پرورش یافته در فضا.  این دستاورد با همکاری اسرائیل و سرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیون دلاری امارات رقم خورده است.

۱۶- در ارتباط قرار گرفتن وزارت بهداشت ابوظبی با مرکز پزشکی شبا (اسرائیل) 

در تابستان امسال، مرکز درمانی مشهور اسرائیلی «شبا» با ابوظبی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد که امکان ایجاد یک چارچوب همکاری متمرکز بر تحقیق و توسعه پزشکی از راه دور و استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی را فراهم می‌کند.  

۱۷- شرکت اسرائیلی درمان سوختگی در امارات تجاری می‌شود

مدی ووند MediWound اولین شرکت بیوتکنولوژی اسرائیلی بود که با امضای قرارداد توزیع با گروه غسان عبود، یک شرکت تجاری‌سازی دارو با یک شرکت اماراتی تشکیل داد. این شرکت تجاری دارای حقوق انحصاری برای فروش  NexoBrid(ژل آنزیم درمان سوختگی مشتق از آناناس) در سراسر امارات متحده عربی است. 

۱۸- راه‌اندازی فناوری پاک اسرائیل در امارات متحده عربی

اکواریوس انجینزAquarius Engines، استارت‌‌آپی اسرائیلی است که یک موتور خطی سبک و تنها بر اساس گاز هیدروژن ساخته است. این شرکت با شرکت چند ملیتی بریتانیایی Kampac (KIP)  تفاهم‌نامه ای امضا کرد تا یک شرکت مشترک ایجاد کند و محصولات خودرو بر اساس فناوری Aquarius در امارات تولید کند.  این شرکت مشترک Middle East Aquarius    Automotive   نامیده می‌شود. قرار است شرکت KIP  تا سقف ۱.۲ میلیارد دلار در ایجاد تأسیسات زیربنایی برای تولید در امارات متحده عربی، سرمایه‌گذاری کند.

۱۹- هدف صنعت فیلم اسرائیل و امارات متحده عربی، ارتقای مدارا است

مدت کوتاهی پس از امضای توافق‌نامه ابراهیم، توافقی نیز بین صندوق سرمایه‌گذاری فیلم اسرائیل و کمیسیون فیلم ابوظبی برای ارتقای مدارا از طریق تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی منعقد شد.  این توافق‌نامه خواستار ایجاد برنامه‌های آموزشی و توسعه مشترک برای فیلم‌سازان اماراتی و اسرائیلی با همکاری مدرسه فیلم و تلویزیون سام اشپیگل اورشلیم شد.

۲۰- عرضه محصول مشترک مراقبت خانگی شرکت‌های فناوری بهداشتی اسرائیلی و اماراتی در امارات 

نخستین محصول مشترکی که در امارات متحده عربی با همکاری یک شرکت فناوری اسرائیلی و یک شرکت اماراتی تولید شد، بسته مراقبت‌های بهداشتی اینترنتی HBKiCare  بود. محصول تولید شده یک دستگاه مراقبت خانگی است که امکان نظارت مداوم ECG، دما، نبض، اکسیژن خون و فشار خون را فراهم می‌آورد. این قرارداد از سوی  SURE Universal of Ramat Gan  و بخش پروژه‌های حمد بن خلیفه (HBK) امارات متحده عربی منعقد شد.

۲۱- انعقاد قرارداد مشترک بین رسانه‌های اسرائیلی و اماراتی

تابستان امسال، کانال تلویزیونی اسرائیلی i24News با گروه رسانه‌های انگیزه (مستقر در دبی) به توافق رسید تا در طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.  بر اساس گزارش‌های منتشر شده، همکاری آنان بر رسانه‌های چاپی و دیجیتال و گستره پخش، و نیز بررسی رویدادها متمرکز خواهد بود.

۲۲- مرکز پزشکی حدثای اورشلیم؛ به زودی در دبی؟

پاییز گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر آن که پروفسور زیف روتشتاین، مدیرکل سابق مرکز پزشکی دانشگاه Hadassah-Hebrew، در حال مذاکره با سازمان‌های پزشکی اماراتی برای ایجاد شعبه‌ای از آن بیمارستان معتبر در دبی است.  بر اساس گزارش‌ها، اماراتی‌ها سخاوتمندانه پیشنهاد انتقال ۱۰۰۰ پزشک و پرستار و خانواده‌های آنان را دادند.  شاید طرفین منتظر سالگرد توافق ابراهیم هستند تا تأیید این طرح را اعلام کنند.