بزرگ‌ترین طرح آزمایش خون در جهان برای تشخیص انواع سرطان

با این آزمایش می‌توان محل دقیق بیماری در بدن را مشخص کرد

این آزمایش به افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌اند، از جمله افراد بالای۵۰ سال، توصیه می‌شود - PATRICK HERTZOG / AFP

سازمان ملی خدمات بهداشتی بریتانیا امیدوار است هزاران نفر از نقاط مختلف انگلستان در بزرگ‌ترین برنامه آزمایش خون جهان شرکت کنند. نتایج این آزمایش می‌تواند به تشخیص بیش از ۵۰ نوع سرطان قبل از پیدایش علائم این بیماری کمک کند.

با آزمایش «گالری» که هم اکنون در ایالات متحده انجام می‌شود، می‌توان سرطان‌هایی را تشخیص داد که معمولا برای تشخیصشان غربالگری انجام نمی‌شود. با این آزمایش می‌توان محل دقیق بیماری در بدن را هم مشخص کرد.

این آزمایش تغییرات شیمیایی در قطعات کد ژنتیکی یا دی‌ان‌ای فاقد سلول (سی‌اف‌دی‌ان‌ای) (cfDNA) را که از تومورها به جریان خون نشت می‌کند، ردیابی می‌کند. برخی از تومورها بسیار پیش‌تر از بروز علایم سرطان، این دی‌ان‌ای را به جریان خون وارد می‌کنند.

این آزمایش موسوم به گالری مخصوصا در تشخیص سرطان‌هایی مانند سرطان‌های سر و گردن، روده، ریه، لوزالمعده و گلو که تشخیصشان در مراحل اولیه دشوار است، موثر است.

البته با این روش نمی‌توان همه انواع سرطان‌ را تشخیص داد و نمی‌تواند با برنامه‌های غربالگری سازمان ملی خدمات بهداشتی مانند برنامه‌های مربوط به سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده جایگزین شود.

در ایالات متحده، این آزمایش به افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌اند، از جمله افراد بالای۵۰ سال، توصیه می‌شود.

از امروز سازمان ملی خدمات بهداشتی برای اجرای این طرح آزمایشی در مراکز خون‌گیری سیار از مردم نمونه‌ خون می‌گیرد؛ طرحی که در نوع خود در جهان بزرگ‌ترین است.

هدف این سازمان، جمع‌آوری نمونه از ۱۴۰ هزار داوطلب در هشت منطقه از انگلستان است تا بتواند میزان تاثیر این آزمایش در بخش خدمات بهداشتی را مشخص کند.

از ساکنان مناطق چشیر و مِری‌ساید، منچستر بزرگ، منطقه شمال شرقی، میدلندز غربی و شرقی و شرق انگلستان، کنت و مدوِی و جنوب‌شرقی لندن دعوت شده است تا در این طرح شرکت کنند.

برای افراد ۵۰ تا ۷۷ ساله با پیشینه‌های مختلف و از قومیت‌های گوناگون برای حضور در این برنامه دعوت‌نامه‌ ارسال می‌کنند.

شرکت کنندگان نباید در سه سال گذشته مبتلا به سرطان تشخیص داده شده باشند و از آنان می‌خواهند با مراجعه به یکی از مراکز سیار محلی خون بدهند. پس بعد از ۱۲ ماه و سپس دو سال بعد دوباره برای دریافت نمونه خون از آن‌ها دعوت خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماندا پریچارد، مدیرعامل این سازمان، گفت: «این آزمایش خون سریع و ساده می‌تواند سرآغاز تحولی در عرصه تشخیص و درمان سرطان در کشور ما و در سراسر جهان باشد. با یافتن سلول‌های سرطانی حتی قبل از آنکه علائم و نشانه‌های بیماری ظاهر شوند، احتمال درمان بیماری و زنده ماندن فرد بسیار بیشتر خواهد بود. سازمان ملی خدمات بهداشتی همواره در زمینه نوآوری در تشخیص و درمان سرطان از درمان با سلول‌های مهندسی‌شده تی (کارتی‌سل‌درمانی) گرفته تا تولید داروهای سازگار با کووید-۱۹، خوش‌سابقه و پیشرو بوده است. اگر آزمایش خون گالری موفقیت آمیز باشد، می‌تواند در دستیابی به اهداف بلند مدت این سازمان برای تشخیص سه چهارم سرطان‌ها در مراحل اولیه که درمان آن آسان‌تر است، نقش مهمی ایفا کند. پس اگر دعوت شدید، لطفا شرکت کنید؛ زیرا هم ما را در تحول‌آفرینی در عرصه درمان سرطان یاری کرده‌اید و هم به حفظ سلامت خود کمک می‌کنید.»

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا و واحد آزمایش‌های پیشگیری از سرطان دانشکده کینگ لندن به همراه شرکت مدتک گرِیل، مبدع آزمایش گالری، مسئولیت اجرای این طرح آزمایشی را بر عهده دارد.

قرار است اولین نتایج این تحقیق تا سال ۲۰۲۳ منتشر شود. در صورت موفقیت، سازمان ملی خدمات بهداشتی انگلستان قصد دارد در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ این طرح را برای یک میلیون نفر دیگر اجرا کند.

در این طرح آزمایشی، نمونه خون نیمی از آزمایش‌شوندگان مستقیما به روش گالری غربالگری می‌شود و نمونه خون نیمی دیگر برای آزمایش‌های احتمالی در آینده ذخیره می‌شود. بدین ترتیب محققان با در دست داشتن نمونه‌های این دو گروه می‌توانند وضعیت تشخیص سرطان را در دو مرحله‌ از پیشرفت آن مقایسه کنند.

اگر ببینند یکی از افراد در گروهی که آزمایش می‌شود نشانه‌های ابتلا به سرطان را دارد، پرستار طرح آزمایشی با او تماس می‌گیرد و او را برای آزمایش‌های بیشتر به بیمارستان ارجاع می‌دهد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلستان، گفته است که این آزمایش «تحول‌آفرین» است و «بهترین راه ممکن برای غلبه بر این بیماری را پیش پای مردم می‌گذارد».

بر اساس نتایج تحقیقی که ماه ژوئن در نشریه سالانه «آنالز او آنکولوژی» (Annals of Oncology) منتشر شد، نرخ خطای این آزمایش در مورد نتایج مثبت بسیار کم بوده است یعنی ممکن است تعداد بسیاری کمی از افراد را به اشتباه مبتلا به سرطان تشخیص دهند.

پژوهشگران عملکرد این آزمایش را در مورد دو هزار و ۸۲۳ نفر مبتلا و هزار و ۲۵۴ نفر غیر مبتلا به این بیماری بررسی کردند.

با این آزمایش، در ۵۱.۵ درصد موارد تشخیص سرطان در تمام مراحل درست بود و فقط در ۰.۵ درصد موارد تشخیص اشتباه بود.

متخصصان تاکید کرده‌اند هرکس علائم سرطان داشته باشد، همواره باید به پزشک خود مراجعه کند.

بررسی دیگری به نام «سیمپلیفای» نیز با همکاری بیمارستان‌های انگلستان و ولز در حال اجرا است. در این بررسی آزمایش گالری را روی افرادی انجام می‌دهند که احتمال داده می‌شود علایم سرطان را داشته باشند.

© The Independent