سالگرد اعدام نوید افکاری و ادامه فشارها بر خانواده او

علاوه‌بر تهدید خانواده افکاری برای برگزار نکردن مراسم، گزارش‌هایی از حضور نیروهای امنیتی در روستای محل دفن او در استان فارس منتشر شده است

یک سال پس از اجرای غیرمنتظره حکم اعدام نوید افکاری، فشارها بر خانواده افکاری همچنان ادامه دارد. وحید و حبیب، دو برادرش، همچنان در سلول انفرادی به‌سر می‌برند، سعید و الهام، برادر و خواهر دیگر او نیز مورد ضرب‌وشتم نیروهای امنیتی قرار گرفتند و سعید برای چند ساعت بازداشت شد.

علاوه‌بر تهدید خانواده افکاری برای برگزار نکردن مراسم سالگرد، گزارش‌هایی از حضور نیروهای امنیتی در روستای سنگر استان فارس، محل دفن نوید افکاری، و همچنین تهدید برخی بستگان و آشنایان آن‌ها و فعالان مدنی به دستگیری در صورت حضور بر سر مزار نوید افکاری در روز ۲۲ شهریورماه، منتشر شده است.

نوید افکاری، کارگر ۲۷ ساله‌ای که ورزش کشتی را نیز به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کرد، پس از اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شیراز دستگیر و صبح روز ۲۲ شهریور  ۱۳۹۹ با وجود ابهام‌های اساسی در پرونده، بدون اجرای تشریفات مربوط به اعدام، ازجمله دیدار خانواده، در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام و شبانه دفن شد. اجرای حکم اعدام نوید افکاری با وجود درخواست‌های فراوان برای لغو آن، موجی از اعتراض‌های گسترده را در سراسر جهان علیه جمهوری اسلامی به‌ دنبال داشت.

وحید افکاری هم‌زمان با نوید، در شهریور ۱۳۹۷ و حبیب، برادر دیگر آن‌ها، نیز در آذرماه همان سال، به اتهام شرکت در اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی دستگیر شدند.

نوید افکاری به اتهام «مباشرت در قتل» یک مامور حراست آبفای شیراز به نام حسن ترکمان که برای مقابله با معترضان شیراز اعزام شده بود، به قصاص نفس محکوم شده بود. بر اساس حکم دادگاه، وحید افکاری نیز براساس حکم دادگاه به ۵۴ سال و شش‌ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه‌ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. برادران افکاری در دادگاه‌ گفته بودند که تمام اعتراف‌هایشان دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است. همچنین نوید افکاری پیش از اجرای حکم اعدام در چند فایل صوتی از داخل زندان به بیرون فرستاد، گفته بود که اعتراف‌های او و برادرانش زیر شکنجه بوده و پزشکی قانونی تاییدیه جراحات ناشی از شکنجه‌ را ثبت کرده است. با وجود این، سیمای جمهوری اسلامی ایران یک هفته پیش از اجرای حکم، در بخش خبری «بیست و سی» شبکه دو، تصاویری از جزئیات اعتراف‌های اجباری نوید افکاری، ازجمله آنچه بازسازی صحنه قتل مامور امنیتی خوانده می‌شد، را نمایش داد. در روزهای گذشته نیز خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، بخش دیگری از این اعتراف‌های اجباری را منتشر کرده است که نوید افکاری در آن می‌گوید: «کسی را کشتم که حتی اسمش را نمی‌دانستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحید و حبیب افکاری بیش از یک سال است که در زندان عادل‌آباد شیراز در سلول انفرادی به‌سر می‌برند و برادرشان، سعید افکاری، به‌تازگی خبر داد که به حکم قضایی وحید افکاری، «دو سال تبعید» نیز اضافه شده است. سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، پیش‌تر از رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری در دیوان عالی کشور و تایید حکم ۲۵ سال حبس برای او خبر داده بود.

در طول یک سال گذشته، گزارش‌های متعددی از فشار و آزار و اذیت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر خانواده افکاری منتشر شده است. نیروهای امنیتی تاکنون چندین‌بار مانع برگزاری مراسم یادبود برای نوید افکاری شده‌اند و دیگر اعضای خانواده او را نیز برای مدتی بازداشت کرده‌اند. همچنین سنگ مزار نوید افکاری را نیز یک‌بار تخریب کرده‌اند.

سعید افکاری روزهای گذشته در حساب توییتر خود خبر داده بود که نهادهای امنیتی در آستانه سالگرد کشته شدن برادرش، خانواده و بستگانش را تهدید کرده‌اند.

وب‌سایت خبری هرانا روز یک‌شنبه، ۲۱ شهریورماه، از ضرب‌وشتم الهام و سعید افکاری در ورودی شهر شیراز و بازداشت سعید به‌دست ۶ نیروی امنیتی خبر داد. 

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری در توییتی با اشاره به تهدید پدر خانواده برای برگزار نکردن مراسم سالگرد، بازداشت سعید افکاری را «گروگانگیری برای سلب حق سوگواری» خواند.

به گزارش هرانا، سعید افکاری روز یکشنبه پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شده، اما حساب توییتر او از دسترس خارج شده است. سعید افکاری در یک سال گذشته همواره درحساب توییتر خود دادخواهی برای برادرانش و اطلاع‌رسانی در این زمینه را پیگیری کرده بود.