انتصاب فرمانده سابق سپاه قدس به فرماندهی قرارگاه ستاد مبارزه با کرونا

به نظر می‌رسد نگاه به مسئله کرونا همچنان امنیتی است

انتصاب احمد وحیدی به ریاست ستاد مبارزه با کرونا - BEHROUZ MEHRI / AFP

ابراهیم رئیسی با صدور حکمی احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی را به سمت «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد.

در این حکم با اشاره به دستور رهبر جمهوری اسلامی در آبان سال گذشته مبنی بر تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا، از وحیدی خواسته شده تا با «افزایش حضور محسوس ضابطین و ناظرین پروتکل‌های مصوب»، مردم را به رعایت الزامات بهداشتی ترغیب کنند.

این مسئولیت در حالی به وحیدی واگذار می‌شود که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور همچنان بالاست و ایران در مقایسه با سایر کشورها و به نسبت جمعیت، از این نظر در میان چند کشور نخست در دنیا قرار دارد.

وحیدی که در حال حاضر نامش در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار دارد، در رابطه با تأمین واکسن گفته بود «شرکت‌های بزرگ در برخی از استان‌های کشور آمادگی دارند بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به تأمین کل واکسن مورد نیاز استان خود اقدام کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحیدی وزیر دفاع پیشین جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود و از سال ۲۰۱۰ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد. احمد وحیدی در زمان بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین، فرمانده نیروی قدس، شاخه عملیات برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و نام او به‌‌عنوان یکی از افراد تحت تعقیب در آن پرونده، در فهرست «اعلان قرمز» اینترپل قرار دارد.

در چنین شرایطی انتصاب وحیدی به سمت جدید، نشان دهنده تداوم نگاه امنیتی به مسئله کرونا است. موضوعی که از ابتدا و با سخنان علی خامنه‌ای که کرونا را ابزار «جنگ بیولوژیک» می‌دانست، آغاز شد.

به نظر می‌رسد شرایط برای دولت رئیسی از سوی مقامات ارشد نظام آسان شده است. در حالی که تا پیش از این واردات واکسن غربی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شده بود و تبلیغات وسیعی از سوی صداوسیما و نیروهای مذهبی وابسته به نظام علیه واکسیناسیون در جریان بود، به یکباره شرایط تغییر کرد.

به‌طوری که علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، از واردات هفتگی پنج میلیون دوز واکسن کرونا به کشور خبر داد و گفت که تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حداقل ۲۰ میلیون دوز و تا مهرماه نیز حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود.

این در حالی است که بر اساس آمار سمی روز گذشته ٤٨٧ نفر دیگر از مردم بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.