حاشیه‌های دیدار پاپ فرانسیس و نخست وزیر مجارستان

اوربان در فیس‌بوک نوشت: «از پاپ فرانسیس خواستم نگذارد مجارستان مسیحی از بین برود»

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان جهان و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان - Handout / AFP

پاپ فرانسیس اولین سفر خارجی بلند خود از زمان جراحی‌اش در تابستان از مجارستان بازدید و در آنجا با ویکتور اوربان، رهبر دست‌راستی این کشور دیدار کرده است.

پاپ که در ماه ژوییه (۲۰۲۱) تحت عمل جراحی روده قرار گرفت، در مراسم عشای ربانی در میدان قهرمانان بوداپست به مناسبت پایان نشست بزرگ کاتولیک‌ها در این شهر،  از مومنان خواست آغوش خود را به روی همه باز کنند که ظاهرا انتقادی در لفافه از سیاست‌های مهاجرتی آقای اوربان بود.

او پیش از سفر اصلی چهار روزه خود به اسلواکی، در توقفی کوتاه با شخصیت‌های مذهبی مجارستان و رهبران سیاسی این کشور هم دیدار کرد.

واتیکان و دست‌اندرکاران سفر تاکید کرده‌اند پاپ فرانسیس تنها برای برپا داشتن آیین عشای ربانی به مجارستان دعوت شده است و مانند سفر اسلواکی، دیداری مفصل با ملاقات‌های مذهبی از این کشور نیست و اقامت کوتاه او نباید به مثابه سرزنش تلقی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که پاپ و آقای اوربان درباره بسیاری از موضوع‌ها از جمله مسئله مهاجرت، با هم اختلاف‌نظر دارند، مدت محدود حضور پاپ فرانسیس در بوداپست بود ممکن است چنین تلقی شود که او نمی‌خواهد دولت آقای اوربان را به دلیل میزبانی از وی در دیداری طولانی پیش از انتخابات سراسری سال آینده از نظر سیاسی تقویت کند.

کشیش کرنل فابری، دبیر کل نشستی که در بوداپست برگزار شد، اشاره کرد که بیشتر مجارستانی‌ها از سیاست‌های مهاجرتی آقای اوربان مبنی بر اینکه «ما نباید مشکل را به اروپا بیاوریم بلکه باید کمک‌های خود را به همان‌ جایی بفرستیم که مشکل اتفاق افتاده است»، حمایت می‌کنند.

آقای اوربان بارها دولت خود را مدافع تمدن مسیحی در اروپا و سنگری علیه مهاجرت کشورهای اکثرا مسلمان جلوه داده است. پاپ فرانسیس با مهاجران ابراز همدردی کرده و از آنچه «عوام‌گرایی ملی‌گرایانه» می‌نامد و دولت‌هایی نظیر دولت مجارستان آن را ترویج می‌کنند، انتقاد کرده است

دولت آقای اوربان همچنین قانونی تصویب کرده است که ترسیم همجنسگرایی در اماکن آموزشی را ممنوع می‌کند. پاپ فرانسیس پیش‌تر گفته بود او در سطح فردی همجنسگرایی را می‌پذیرد.

درمراسم عشای ربانی در روز یکشنبه، ۱۲ سپتامبر، پاپ فرانسیس به مجارستانی‌ها گفت: «باورهای مذهبی جریان زندگی این ملت بوده و به شدت در آن ریشه‌ دوانده است؛ اما صلیبی که در زمین ما کاشته شده است نه تنها ما را دعوت می‌کند در ایمان خود راسخ قدم باشیم بلکه از ما می‌خواهد آغوشمان را به روی همه باز کنیم.»

بنا بر اعلام واتیکان، آقای اوربان و پاپ یک ملاقات «صمیمی» ۴۰ دقیقه‌ای داشته‌اند. گرچه موضوع مهاجرت در میان موارد مطرح نبوده، آقای اوربان بعدتر در فیس‌بوک نوشته است: «از پاپ فرانسیس خواستم نگذارد مجارستان مسیحی از بین برود.»

در سرشماری ۲۰۱۱، حدود ۳۹ درصد از مجارستانی‌ها خود را مسیحی کاتولیک و ۱۳ درصد پروتستان، چه کالوینی و چه لوتری، معرفی کردند. آقای اوربان خود به مذهب پروتستان کالوینی معتقد است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس 

© The Independent

بیشتر از جهان