الکاظمی در تهران؛ درخواست سرکوب کُردهای مخالف، لغو ویزا و افزایش سهمیه اربعین

افزایش سهمیه اربعین در اوج بحران کرونا گامی دیگر در جهت کمک به وقوع موج ششم بیماری در ایران است

کاظمی نخستین مقام عالی‌رتبه‌ خارجی است که پس از معرفی رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری به تهران سفر کرده است-HO / Iranian Presidency / AFP

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و ابراهیم رئیسی که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی شده، در کنفرانس خبری مشترک روز یکشنبه از گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق خبر دادند. کاظمی نخستین مقام عالی‌رتبه خارجی است که پس از به قدرت رسیدن رئیسی به تهران سفر کرده است.

به گفته رئیسی، کاظمی یک «خبر خوب» هم داشته و آن لغو ویزا و افزایش سهمیه زائران اربعین بوده است. اقدامی که در اوج بحران کرونا، گامی دیگر در جهت تشدید ابتلا به بیماری و کمک به وقوع موج ششم بیماری در ایران خواهد بود. به گفته خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تعداد زائران اربعین از ایران پس از سفر الکاظمی از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در راس همه بحران‌هایی که مردم ایران با آن دست به گریبانند پیش‌تر خواستار افزایش این سهمیه شده بود که در مرحله مقدماتی ۳۰ هزار نفر تعیین شد.

گزارش‌ها‌ حاکی از آن است که دو طرف در زمینه توسعه همکاری‌های ریلی و مالی نیز مذاکره کرده‌اند. 

رویترز هم به نقل از مقامات عراقی از گفت‌و‌گو درباره آب‌های مشترک خبر داده است.

الکاظمی در ماه‌های اخیر تلاش کرده چهره‌ عراق را به عنوان یک میانجی در حل مسائل منطقه‌ای تقویت کند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هفتم شهریور ماه در اجلاسی که با حضور کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی در بغداد برگزار شد، شرکت کرد.

عراق تا کنون سه بار میزبان مذاکرات ایران و عربستان سعودی بوده است. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق گفته بود دور چهارم مذاکرات بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود.

سفر الکاظمی به ایران در حالی انجام شد که سپاه در روزهای اخیر بارها اهدافی در کردستان عراق را بمباران کرده بود. مشرق‌نیوز، مقرهای گروه دمکرات کردستان عراق را هدف اینن حمله‌ها اعلام کرده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار با کاظمی خواستار «خلع سلاح» و اخراج فوری «گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی» از اقلیم کردستان عراق شد. او قبلا هم در دیدار با وزیر امور خارجه عراق درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.