وزیر خارجه قطر وارد کابل شد

قطر و ترکیه هفته گذشته گفته‌ بودند که در تلاش برای ازسرگیری پروازهای مسافری از فرودگاه کابل هستند

رسانه‌ها از سفر  وزیر خارجه قطر به افغانستان و دیدار با مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری آن کشور خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی طلوع، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز یکشنبه در رأس یک هیئت دولتی وارد فرودگاه شهر کابل، پایتخت افغانستان شد.

بر اساس اعلام این رسانه، احمدالله متقی، یکی از سخنگویان طالبان، با تأیید این خبر گفت که وزیر خارجه قطر در ارگ ریاست جمهوری با مقامات طالبان دیدار کرده است.

ساعتی بعد، گزارش شد که وزیر خارجه قطر در کابل با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، و حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان هم دیدار کرده است.

قطر و ترکیه هفته گذشته گفته‌ بودند که در تلاش برای ازسرگیری پروازهای مسافری از فرودگاه کابل هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای خارجه قطر و ترکیه اما گفتند که این امر بستگی به موافقت طالبان دارد که به تازگی در افغانستان به قدرت رسیده‌اند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه قطر روز سه‌شنبه پس از دیدار با مولود چاووش‌اغلو، همتای ترکیه‌ای خود، گفت که هر دو کشور در فرودگاه کابل گروه‌های فنی دارند.

او در نشست خبری مشترکی با مولود چاووش‌اغلو، گفت: «امیدواریم که در چند روز آینده بتوانیم به جایی برسیم که فرودگاه برای پروازهای مسافری و نیز رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه آماده شود.»

ترکیه گفته است که پیش از آن که پروازهای مسافری دوباره از سر گرفته شود، آسیب‌هایی که به باندها، برج‌ها و پایانه‌های فرودگاه وارد آمده است باید ترمیم شود.

روز چهارشنبه یک تیم فنی از طرف دولت قطر به کابل سفر کرد تا برای بازگشایی فرودگاه کابل، منطقه را بررسی کند. این نخستین حضور یک هواپیما در فرودگاه کابل پس از پایان عملیات تخلیه آمریکایی‌ها و بسته شدن آن بود.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف سفر تیم فنی قطر به کابل، بررسی از سرگیری پروازها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و آزادی رفت‌وآمد، از جمله از سرگیری عملیات تخلیه است.